25-05-2013 | Algemeen welzijn

10 weetjes over migraine

Geschreven door Kristien migraine hoofdpijn

Twijfel ook jij of jouw hoofdpijn ‘gewone hoofdpijn’ ofwel ‘migraine-hoofdpijn’ is?

Dan kan je in de week van 27 mei tot 1 juni langsgaan bij je apotheker voor meer informatie (folders, migrainedagboek) in verband met migraine. Je kan er ook een korte ‘migraine-test’ overlopen.

 

Hier volgen alvast 10 weetjes over migraine

  1. Migraine-hoofdpijn komt voor in aanvallen.
  2. Een migraine-aanval kan duren van 4u tot 72u. Heb je een aanval korter dan 4u of langer dan 72 u, dan is dit waarschijnlijk geen migraine.
  3. Vrouwen hebben 3x meer kans op migraine dan mannen.
  4. Er speelt een erfelijke factor mee bij migraine. Als je vader of moeder er last van had, bestaat de kans dat jij dit ook zult hebben.
  5. Migraine kan op elke leeftijd voorkomen. Er is wel een piek tussen 25 en 45 jaar.
  6. Samen met ernstige hoofdpijn heeft een migrainepatient dikwijls last van misselijkheid, en braakneigingen. Braken geeft een verlichtend gevoel bij deze hevige, kloppende hoofdpijn, die aan 1 of aan beide kanten van je hoofd kan voorkomen. Licht en geluid voelen zeer vervelend aan. Bij inspanning verergert de hoofdpijn, zelfs zodanig dat je verhinderd wordt in je dagdagelijkse activiteiten.
  7. Een echte oorzaak van migraine is nog niet gekend. Wel weet men dat er uitlokkende factoren zijn (triggers). Voorbeelden van triggers:
    • stress (te veel werk, te veel problemen, vermoeidheid, te druk leven…)
    • bepaalde voedingsmiddelen zoals chocolade, alcohol (witte en rode wijnen), belegen kaas,…
    • omgevingsfactoren (flikkerend licht, luchtdrukveranderingen, temperatuurschommelingen, uitgesproken geuren…)
    • hormonale veranderingen (menstruatie, de pil, menopauze…)
  8. Best probeer je migraine te voorkomen:
    • probeer je triggers te bepalen (hou een migrainedagboek bij), en probeer deze uitlokkende factoren te vermijden
    • breng voldoende rust in je leven (meer slapen, onthaasten…)
    • praat met je arts om indien mogelijk een preventieve behandeling op te starten
  9. Een migraine-aanval verlichten kan door:
    • zonder je af in een rustige, donkere kamer
    • je apotheker kan je helpen met een pijnstiller. Best gebruik je deze wanneer je de eerste tekenen van een aanval voelt.
    • bij onvoldoende verlichting met een pijnstiller: ga langs bij je arts voor andere medicatie die enkel op voorschrift verkrijgbaar is.
  10. Je kan hier nog meer informatie vinden over migraine.

Kristien

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.