27-03-2019 | Sport en vitaliteit

Begin de lente met nieuwe sportieve doelstellingen

Geschreven door Claire

Vanaf 1 januari hebben velen van ons zich het doel gesteld om regelmatiger te gaan bewegen. Maar wist je dat 75% van deze ambitieuze mensen hun goede voornemens niet volhouden en al na 3 weken ophouden?

Als de lente nadert, zorgen de zonnige dagen ervoor dat we naar buiten willen gaan en ons extra gewicht willen verliezen. Echter is het volhouden om te sporten niet altijd gemakkelijk. We vinden vaak een heleboel goede excuses, gaande van “ik ben moe”, “ik heb geen tijd genoeg”, “ik heb pijn”, “ik ga morgen sporten”, “ik heb mijn haar net gedaan” tot “verdomme ik ben mijn sokken vergeten!”.

Om je inspanningen voort te zetten, is het belangrijk om een lichamelijke activiteit te kiezen die je leuk vindt. Als je niet van de sportschool houdt, bestaan er vandaag de dag veel groepslessen, zoals HIIT, zumba, spinning, power pump en yoga. Een groepsactiviteit kan een goede bron van motivatie zijn. Je zal mensen ontmoeten en het gevoel van corvee als je naar de sportschool gaat, verandert in een gevoel van plezier.

Ten tweede is het beter om langzaam te beginnen om te kunnen volhouden. Als je besluit om vijf dagen achter elkaar intensief te sporten, is de kans groot dat je je motivatie snel verliest. Ten derde moet je je bewust zijn van de voordelen die sporten op je gezondheid kan hebben: een betere slaap en beter humeur, zelfvertrouwen, minder stress, een betere gemoedstoestand, een goede gezondheid, enz. Deze bewustwording zal ervoor zorgen dat je op de lange termijn meer kans hebt om vol te houden dan wanneer je alleen maar sport om gewicht te verliezen. Tot slot, wees trots op jezelf en kijk positief naar je inzet. Het heeft geen zin om jezelf te vergelijken met het meisje zonder complexen of de bodybuilder naast je. Door je inspanning aan een positieve herinnering te koppelen, zal je nog meer willen sporten. En vergeet niet, dat als je eenmaal resultaten begint te zien je verslaafd kan geraken aan sport!

Zodra deze stap voltooid is, kan je lichaam specifieke voedingsstoffen nodig hebben. Voedsel is immers de brandstof die het lichaam nodig heeft om energie te produceren. Dit is de reden waarom het beoefenen van een sport soms bepaalde veranderingen in de voeding vereist, afhankelijk van de intensiteit en de frequentie van je inspanning. Om je potentieel optimaal te benutten, kan je bijvoorbeeld kiezen voor eiwitten of “goede” koolhydraten zoals durum tarwe pasta, volkorenbrood of peulvruchten die je een energieboost geven.

Door je vitaminebehoefte te dekken, kan je ook helpen blessures te voorkomen. Magnesium, bijvoorbeeld, zorgt voor een goed spierherstel terwijl de vitaminen D en C je helpen om onder andere je vermoeidheid te bestrijden en je botten de versterken. Isotone dranken kunnen ook nuttig zijn tijdens het sporten om je lichaam van koolhydraten te voorzien en de uitputting zo uit te stellen. Kies na de fysieke inspanning voor een hoge eiwitinname om het spierweefsel te helpen herstellen. Eiwitten zitten vooral in eieren, vlees, kaas en zuivelproducten. Voedingssupplementen kunnen je ook voldoende eiwitten voorzien om tekorten te voorkomen.

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.