085/016 08 96

Ma - Vr9u30 - 18u

Momenteel niet bereikbaar
12-01-2023 | Algemeen welzijn

Wat is het beste moment om probiotica in te nemen?

Geschreven door Niels maaltijd probiotica darmgezondheid

Je hebt misschien al wel eens van probiotica gehoord. In supplementvorm kunnen ze je helpen om je spijsvertering te verbeteren, wat dan weer voordelig is voor je algemene gezondheid. Je vraagt je misschien af of er een bepaald tijdstip of moment beter is om probiotica in te nemen. Lees verder en kom meer te weten over wat probiotica zijn, hoe ze je helpen en wanneer je ze het beste kunt innemen.

Waarom probiotica innemen?

Probiotica kunnen je darmgezondheid verbeteren door de groei van schadelijke organismen te beperken, de darmwand te versterken en goede bacteriën aan te vullen na ziekte of een antibioticakuur. Er bestaat ook onderzoek dat suggereert dan probiotica een positieve invloed hebben op je immuunsysteem, orale gezondheid, huid en mentale gezondheid.

Sommige micro-organismen in probiotica-supplementen komen ook voor in bepaalde voeding zoals yoghurt, kefir, sauerkraut en kimchi. Deze voeding werden reeds gelinkt aan een lagere bloeddruk, bloedsuiker, cholesterol en gewicht. Als je weinig gefermenteerde voeding eet, kan je overwegen om probiotica in de vorm van supplementen te nemen.

Maakt timing uit?

maaltijd probiotica innemenHoe goed een probioticum werkt, is afhankelijk van hoeveel van de bacteriën effectief in je darmen terechtkomen. Dit aantal kan verminderen door de hoge zuurtegraad van je maag. De bacteriën moeten in je darmen raken omdat ze hun gezondheidsvoordelen hier kunnen uitvoeren. 

Sommige probiotica-producenten raden aan om het supplement op een lege maag in te nemen, terwijl andere zullen zeggen dat je het samen met voeding moet innemen. Het is niet makkelijk om de leefbaarheid van bacteriën in mensen te meten, maar er bestaat wel onderzoek dat suggereert dat Saccharomyces boulardii evengoed kunnen overleven met of zonder voeding.

Daarnaast zijn de overlevingskansen voor Lactobacillus en Bifidobbacterium hoger als je ze een half uur voor je maaltijd inneemt. Het is waarschijnlijk wel veel belangrijker om je supplement consistent in te nemen dan het moment waarop je het inneemt.

Verder kan de inhoud van je maaltijd ook een invloed hebben op de werking van je probioticum. Er bestaat onderzoek dat suggereert dat maaltijden die haver, magere melk of een kleine hoeveelheid vet bevatten de overlevingskans van de bacteriën kunnen verhogen. 

Verschillende soorten probiotica

Je kan probiotica in verschillende vormen innemen, zoals capsules, poeders of druppeltjes. Ze komen ook in allerlei voedingsproducten voor, zoals yoghurt, gefermenteerde melk, chocolade en bepaalde dranken. Probiotica in de vorm van capsules, tabletten en yoghurt overleven beter de reis door de maag dan probiotica in de vorm van poeder, vloeistoffen of andere voeding. 

Lactobacillus, Bifidobacterium en Enterococci zijn beter bestand tegen maagzuur dan andere bacteriesoorten. De meeste Lactobacillus-soorten komen leven immers ook in het menselijk darmkanaal, dus ze zijn sowieso resistent tegen maagzuur.

Waar moet je op letten bij het kiezen van probiotica?

Kwaliteit

Uit onderzoek blijkt dat je pas voordelen voor je gezondheid zult merken als je 100 miljoen tot een miljard probiotische micro-organismen van het probioticum dat je inneemt, je darmen bereiken. Kies dus voor een product dat minstens een miljard levende micro-organismen (uitgedrukt in CFU’s) bevat. Zorg er dan voor dat je het probioticum voor de vervaldatum inneemt en bewaar het volgens de instructies op de verpakking. Sommige moet je gekoeld bewaren, maar sommige kunnen op kamertemperatuur bewaard worden.

Houd rekening met je gezondheidsproblemen

Als je een bepaalde kwaal of aandoening hebt waarbij probiotica kunnen helpen, kan het nuttig zijn om na te denken over welke soort het meest geschikt is om je probleem aan te pakken. Vraag hiervoor raad aan een medische professional. Lactobacillus en Bifidobacterium-soorten zouden voordelig zijn voor de meeste mensen. Zo kunnen ze mogelijk helpen om diarree, constipatie en prikkelbare darm syndroom te verminderen.

Bijwerkingen van probiotica

Over het algemeen veroorzaken probiotica geen ernstige bijwerkingen bij gezonde mensen. Je kan wel last krijgen van een opgeblazen gevoel of flatulentie. Meestal verminderen deze symptomen wel na verloop van tijd, maar het kan ook helpen om de probiotica ’s avonds in te nemen zodat je overdag minder last hebt. 

Als je probiotica inneemt tegen diarree die veroorzaakt wordt door antibiotica, vraag je je misschien af of de antibiotica deze bijkomende bacteriën niet zal doden. Er bestaan echter probiotica met bacterie-soorten die speciaal ontworpen zijn om dit probleem te verhelpen. 

Als je ook andere medicatie neemt of niet bekend bent met de verschillende soorten probiotica, vraag dan raad aan je arts.

 

Probiotica zijn een middel dat levende organismen bevat die je gezondheid kunnen verbeteren. De werking van het probioticum wordt mogelijk beïnvloed door het al dan niet in te nemen met je maaltijd, maar het is vooral belangrijk dat je het consistent blijft innemen. Probeer dus vooral je probiotica elke dag op hetzelfde moment in te nemen.

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.