Toon alle thema's »

BMI

BMI

Overgewicht is een wereldwijd probleem dat steeds vaker voorkomt. Wanneer iemand aan obesitas lijdt, zijn daar ook gezondheidsrisico’s aan verbonden. Hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, diabetes zijn daar allemaal voorbeelden van. Iedereen weet natuurlijk dat overgewicht voorkomt wanneer je teveel weegt. Wat niet iedereen weet, is dat niet enkel je gewicht kan bepalen of je obesitas hebt. Er zijn namelijk veel meer factoren van belang dan enkel het gewicht. Ook de gewicht-lengte verhouding, de lichaamsbouw en het vetpercentage spelen hierin mee. Een van de methoden om te berekenen of je overgewicht hebt, is de BMI. Deze berekening is een simpele methode die enkel rekening houdt met lengte en gewicht. Hoewel het vetpercentage hier niet mee wordt gerekend, is het toch een vrij betrouwbare richtlijn.

Wat is BMI precies

Waar staat BMI voor

BMI is de afkorting voor body mass index. De BMI waarden hangen af van lengte en gewicht en geven aan wat ondergewicht, een normaal gewicht en overgewicht is. De betekenis van de BMI waarden is vrij simpel af te lezen in onderstaande tabel wanneer je de meting of berekening doet.

BMI

Categorie

Risico op andere gezondheidsrisico’s

< 18,5

Ondergewicht

Gemiddeld

18,5 – 24,9

Normaal gewicht

Gemiddeld

25 – 29,9

Overgewicht

Verhoogd

30 - 34,9

Matige obesitas (graad 1)

Hoog

35 – 39,9

Ernstige obesitas (graad 2)

Zeer hoog

> 40

Morbide obesitas (graad 3)

Extreem hoog

Waar is BMI op gebaseerd

De BMI is gebaseerd op het lichaamsgewicht gedeeld door de lichaamslengte in het kwadraat. (BMI = kg/m2). Zoals al gezegd, neemt de BMI het vetpercentage niet op in de berekening. Wanneer je de BMI gebruikt om te bepalen of je overgewicht hebt, kan het nuttig zijn om de buikomtrek te meten als bijkomende toetsing. Gebruik hiervoor een lintmeter en plaats deze in het midden tussen de heup en de onderste rib. Adem volledig uit en lees dan het aantal centimeters af. Het BMI schema hierboven toont de waarden die men moet volgen bij het berekenen van de BMI. De tabel hieronder kan gebruikt worden voor de buikomtrek meting.

 

Normaal

Te hoog

Mannen

Tot 102 cm

Vanaf 102 cm

Vrouwen

Tot 88 cm

Vanaf 88 cm

Wat zegt BMI over je gezondheid

Wanneer je BMI te hoog is ben je zeer waarschijnlijk te dik. Afhankelijk van hoe hoog het precies is, heb je overgewicht, matige, ernstige of morbide obesitas. Een gezond BMI ligt tussen 18,5 en 24,9 terwijl een BMI lager dan 18,5 kan wijzen op een eetstoornis waarbij zich ondergewicht ontwikkelt. Hoewel dit niet altijd het geval is, is het wel een van de aanwijzingen.

Waar moet je BMI tussen liggen

In de vorige alinea kan je de tabel terugvinden waarin je de BMI waarden gemakkelijk kan aflezen. Wanneer je BMI lager is dan 18,5 heb je ondergewicht en is het aangewezen om bij te komen. De normaalwaarden van de BMI liggen tussen 18,5 en 24,9 en wijzen op een ideaal gewicht. Wanneer je BMI hoger is dan 24,9 heb je overgewicht maar nog geen obesitas. Pas vanaf een BMI van 29,9 wordt de term obesitas gebruikt. Hier zijn gradaties in maar het is in ieder geval aangewezen om af te vallen omdat de risico’s op gezondheidsproblemen bij obese mensen veel hoger ligt.

Hoeveel mag ik wegen voor mijn lengte en leeftijd

Hoeveel moet ik wegen? Welke BMI waarde is gezond? Wat is mijn ideale gewicht? Wanneer is mijn BMI goed? Dit zijn vragen die iedereen zich weleens stelt. Welke BMI waarde gezond en goed is en waar je BMI tussen moet liggen, hebben we hiervoor al uitvoerig besproken. Wanneer je BMI gezond is, is meestal je gewicht voor je lengte ook in orde. De berekening is net ontworpen om deze verhouding te meten. Wanneer je toch je ideale gewicht wilt weten, is er nog een berekening die uitgevoerd kan worden, namelijk de formule van Lorentz. Voor mannen is deze: Lengte (in cm) – 100 – (lengte – 150)/4. Voor vrouwen is deze: Lengte (in cm) – 100 ) (Lengte – 150)/2. Deze berekeningen geven het ideale gewicht voor je lengte, dit betekent niet dat wanneer je hier een beetje boven of onder zit, je over- of ondergewicht hebt. Gebruik daarvoor de BMI berekening.

Hoe zelf BMI berekenen

Om zelf je body mass index te berekenen, gebruik je de volgende formule: gewicht/ lengte x lengte. Op die manier kan je zeer gemakkelijk je BMI score bepalen.

BMI berekenen

BMI berekenen formule

Om je BMI juist te berekenen is het aangewezen om een rekenmachine te gebruiken. Je gebruikt dan de formule om de meting uit te voeren. De schaal die je gebruikt in de formule is je lengte in meter en je gewicht afgerond zonder cijfers na de komma. Wanneer het gelukt is om je BMI te bepalen, kijk je in de tabel of het schema dat hierboven staat en lees je je BMI af.

BMI berekenen man

De berekening die je gebruikt om de BMI van een man te berekenen is dezelfde als hierboven beschreven. Er is geen verschil in BMI tussen mannen en vrouwen omdat de body mass index gebruik maakt van lengte en gewicht om overgewicht te bepalen.

BMI berekenen vrouw

Zoals gezegd, gebruikt men dezelfde formule om de BMI van een vrouw en een man te berekenen.

BMI berekenen kind

De BMI-schaal kan niet gebruikt worden voor kinderen jonger dan 20 jaar. Tijdens het groeien, zal het vetpercentage van kinderen namelijk veranderen. Daarnaast is het BMI bij kinderen wel geslachtsafhankelijk omdat meisjes een iets hogere BMI hebben. Om de BMI van een kind te interpreteren worden geslacht specifieke groeicurven gebruikt. Op de website van voedingscentrum, is het mogelijk om de BMI van zowel jongens als meisjes af te lezen.

Ideaal gewicht berekenen

Het ideaal gewicht is nog net iets anders dan de BMI. De BMI heeft betrekking op de verhouding tussen de lengte en het gewicht. Het ideaal gewicht daarentegen geeft enkel aan welk gewicht het beste is voor een bepaalde lengte. Dit zegt dus niets over over- of ondergewicht en is daarom niet aangewezen als maatstaaf om af te vallen of bij te komen. Gebruik hiervoor steeds de body mass index. Wanneer je toch benieuwd bent naar het ideaalgewicht voor je lengte, gebruik je de formule van Lorentz die hierboven beschreven staat.

BMI te hoog

Een te hoog BMI wijst op overgewicht. De BMI waarden vind je terug in de tabel hierboven. Te hoge waarden wijzen er in de meeste gevallen op dat je te dik bent. Hoewel de body mass index een zeer sterke aanwijzing is, is het in sommige instanties ook aangewezen om naast je BMI ook je vetpercentage te meten. Wanneer je zeer gespierd bent, kan het zijn dat je meer weegt waardoor je een hoger BMI hebt zonder te dik te zijn. Spiermassa weegt namelijk zwaarder dan vet. Je vetpercentage kan je zelf meten door een weegschaal te kopen die dit doet of op de volgende website de juiste gegevens in te vullen en in de tabel na te kijken of je vetpercentage goed zit.

BMI morbide obesitas

Door de BMI te berekenen kan je te weten komen of je obesitas hebt. Ook een verhoogde buikomtrek van de man en de vrouw kan op obesitas wijzen. Obese mensen hebben veel meer kans op gezondheidsrisico’s zoals hart- en vaatziekten, suikerziekte, een hoge bloeddruk, slaapapneu, artrose en zelfs onvruchtbaarheid. Het is dus belangrijk om dit na te kijken en er iets aan te doen wanneer je merkt dat je gewicht te hoog ligt.

Hoe BMI verlagen

bmi verlagen

Obesitas wordt niet als eetstoornis erkend maar is wel een serieus probleem. Om je BMI te verlagen is het belangrijk om gezond te eten. Volg een gezond voedingspatroon waarbij je dagelijkse voldoende groenten en fruit eet. Probeer bovendien gezonde koolhydraten te eten zoals zoete aardappel en volkoren producten in plaats van aardappelen, witte pasta en rijst. Deze vullen beter en bevatten meer voedingswaarde. Eet minder suiker. Dit zit niet alleen in koekjes en snoep maar ook in voorverpakte maaltijden en voedsel uit blik. Het is ook belangrijk om geen crashdiëten te volgen. Deze leggen de vetverbranding stil en zorgen ervoor dat je op korte tijd veel afvalt maar erna weer aankomt. Het is beter om je levensstijl aan te pakken en te zorgen voor veranderingen op lange termijn. Deze zullen in tegenstelling tot crashdiëten ook langetermijnresultaten geven. Wanneer je merkt dat het niet lukt op jezelf, kan je een diëtiste raadplegen. Deze kan je helpen met het opstellen van een voedingsschema dat aangepast is aan jouw behoeften.

Een andere oplossing om je BMI te verlagen is een gastric bypass. Bij een gastric bypass wordt de maag tot ongeveer 5% van de oorspronkelijke grootte verkleind. Op die manier kan je veel minder eten waardoor je gaat afvallen. Hoe hoog je BMI moet zijn voor een gastric bypass hangt ervan af of er bijkomende gezondheidsproblemen zijn. Om een gastric bypass te laten uitvoeren zonder de aanwezigheid van andere gezondheidsproblemen moet je een BMI van hoger dan 40 hebben. Dus vanaf welke BMI een maagverkleining wordt uitgevoerd, moet je met je huisarts of een specialist bespreken.

BMI te laag

BMI verhogen

Wanneer je BMI waarden te laag zijn, heb je ondergewicht. Hoogstwaarschijnlijk betekent dit ook dat je vetpercentage te laag is. Wanneer je te mager bent, kan dit verschillende oorzaken hebben. Vermageren komt doordat de energie die je inneemt lager is dan de energie die je opmaakt. Dit kan zowel door een verminderde voedselinname als een verhoogd energieverbruik komen. Oorzaken van een verminderde voedselinname zijn: algemeen weinig eten, weinig eten door stress-situaties of een gebrek aan tijd, verschillende ziektebeelden, ouderdom en eetstoornissen. Een verhoogd energieverbruik kan komen door hyperactiviteit of intensief sporten. Hoe kan je je BMI verhogen? Het is zeer belangrijk om een evenwichtig voedingspatroon op te stellen. Ongezond eten brengt altijd risico’s met zich mee, ook als je mager bent. Vaak eten is ook aangewezen wanneer je wilt bijkomen.  Probeer calorierijke maaltijden te eten en meer calorieën op te nemen via voedsel dan via dranken. Eet 30 tot 35% vetten en maximaal 10% verzadigde vetten per dag.

Hoe bmi verhogen

Hoe kan je je BMI verhogen? Het is zeer belangrijk om een evenwichtig voedingspatroon op te stellen. Ongezond eten brengt altijd risico’s met zich mee, ook als je mager bent. Vaak eten is ook aangewezen wanneer je wilt bijkomen.  Probeer calorierijke maaltijden te eten en meer calorieën op te nemen via voedsel dan via dranken. Eet 30 tot 35% vetten en maximaal 10% verzadigde vetten per dag.

Veel gestelde vragen

Waarom is BMI afhankelijk van je leeftijd en je geslacht?

Leeftijd heeft een invloed op de BMI interpretatie omdat het vetpercentage van kinderen sterk verandert. Meisjes hebben vaak ook een hogere BMI dan jongens. Voor kinderen is het daarom belangrijk om geslacht specifieke groeicurves te volgen in plaats van de standaard BMI berekening. Tussen vrouwen en mannen zit er weinig verschil in de BMI interpretatie. Het voornaamste verschil is dat ondergewicht bij mannen al voorkomt vanaf een BMI kleiner dan 20 terwijl dat bij vrouwen pas vanaf een BMI kleiner dan 18,5 is. Andere BMI waarden komen overeen.

Waarom is BMI belangrijk?

De body mass index is een zeer belangrijke aanwijzing voor onder- of overgewicht. Wanneer je aan onder- of overgewicht lijdt, kan dit ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid. Ondergewicht kan leiden tot een lusteloos gevoel en duizeligheid. Je krijgt het sneller koud en de huid is dun, bleek en droog. Het haar gaat uitvallen en omdat botontkalking vaker voorkomt bij te magere mensen, heb je ook meer kans op botbreuken. Als alle vetreserves op zijn, zullen andere weefsels zoals de spieren en de organen aangetast worden. Dit kan uiteindelijk tot de dood leiden. Overgewicht kan leiden tot hart- en vaatziekten, slaapapneu, een te hoge bloeddruk, een te hoge cholesterol, enz. De gevolgen zijn voor beiden niet te onderschatten.

Wanneer bmi gevaarlijk laag?

Wanneer je BMI onder 18,5 komt, heb je ondergewicht. Alles wat daaronder ligt, kan beschouwd worden als gevaarlijk laag. Wanneer je een BMI onder 18,5 hebt, is het belangrijk om je levensstijl aan te passen om op die manier gewicht aan te komen.

Vanaf welke BMI spreekt men van anorexia?

Anorexia Nervosa kan niet worden vastgesteld door simpelweg naar de BMI te kijken. Een BMI lager dan 18,5 wijst op ondergewicht. De oorzaken voor ondergewicht kunnen sterk variëren. Een laag BMI zegt dus niets over de aanwezigheid van Anorexia Nervosa. Ondergewicht kan ook ontstaan door simpelweg geen grote eter te zijn of weinig te eten door extreme stress. Het gaat niet altijd gepaard met Anorexia Nervosa. Anorexia Nervosa houdt in dat je geobsedeerd bent door je gewicht. Je zal alles doen om gewicht te verliezen en zeker niets aan te komen. Er is ook sprake van een vervormd beeld van het lichaam. Anorexiapatiënten schatten zichzelf vaak veel dikker in dan ze eigenlijk zijn. Zelfs wanneer er botten zichtbaar zijn, zullen zij nog steeds een laagje vet zien te vinden dat er volgens hun af moet. Wanneer de symptomen van Anorexia Nervosa je bekend in de oren klinken en je hebt ondergewicht is het aangewezen om de huisarts te raadplegen. Deze kan je dan doorverwijzen naar een psycholoog die een behandelplan kan opstellen.