085/016 08 96

Ma - Vr9u - 18u

Momenteel niet bereikbaar
08-09-2021 | Sport en vitaliteit

De beste manier om buikvet te verbranden

Geschreven door Niels buikvet afvallen sporten

Je vindt online veel informatie terug over hoe je zo snel en makkelijk mogelijk van buikvet afraakt. Soms worden er bepaalde tips en oefeningen aangeraden die niet per se werken; er bestaat geen simpele truc om je buikvet te doen verdwijnen. Lees in dit artikel welke stappen je wel kunt ondernemen om op een efficiënte manier het vet op je buik te verliezen.

Twee soorten buikvet


De voornaamste reden waarom mensen buikvet willen verliezen is het esthetisch aspect: een platte buik wordt beschouwd als mooi. Toch zouden ook de gezondheidsvoordelen in acht moeten worden genomen. Overtollig buikvet is namelijk heel slecht voor je gezondheid, want het verhoogt de kans op diabetes type 2, hartaandoeningen en andere problemen. Het is hierbij belangrijk om te weten dat er twee soorten buikvet bestaan:


Vet aan de oppervlakte


Dit is het vet dat boven op je spieren zit. Het is minder ongezond en kan je herkennen als je buik zacht is.


Visceraal vet


Dit vet zit rond je organen en kan schadelijk zijn als je er te veel van hebt. Als je buik bol staat en hard aanvoelt, kan dit wijzen op overmatig visceraal vet.


5 methodes waar je géén buikvet mee verliest


Er worden allerlei adviezen gegeven om je middel slanker te maken. Maar niet alle info die je op het internet vindt, is even betrouwbaar. Hieronder een overzicht van methodes om buikvet te verliezen die niet of niet goed werken.


1. Cardiotraining


Cardio is een goede manier om veel calorieën te verbranden, maar is niet de beste aanpak voor het vet rond je buik te verminderen. Dit heeft een aantal redenen. 
In de eerste plaats maakt je lichaam het antistresshormoon cortisol aan bij dit soort training. Bij chronische stress slaat het lichaam vet op in de buikstreek.
Ten tweede doet zich een afname van testosteron voor bij hardlopers en mensen die langdurig aan cardio doen. Testosteron bevordert vetverbranding, dus dat wordt ook vermindert bij lager testosteron in het lichaam. Let op, dit hormoon is ook belangrijk voor vrouwen!
Ten slotte heeft cardio weinig effect op insulinegevoeligheid, wat wil zeggen dat de vetopslag ook niet per se verminderd.
Cardiotraining is dus niet ideaal om buikvet te verliezen. Je kan beter voor korte, hoge intensiteitstraining kiezen (HIIT).


2. Vet volledig vermijden


Vetten hebben een negatieve bijklank wanneer we het hebben over een gezond eetpatroon. Toch is het niet de bedoeling dat we vetten helemaal weglaten uit onze voeding. Zo zijn er een aantal vetten die zelfs gezond zijn, zoals: 

  • Olijfolie
  • Avocado
  • Vette vis
  • Noten
  • Kokosolie
  • Pure chocolade


Dit soort vetten hebben ook calorieën, maar ze zorgen ervoor dat je je langer verzadigd voelt en dus minder snel honger hebt. Daarnaast activeren ze ook in lage mate insuline, wat bij een hoge concentratie vet gaat opslaan. 
Kokosolie zorgt daarentegen voor vetverbranding omdat het middellange ketenvetzuren (MCT) bevat. Dit type vetzuren wordt sneller verbrand door het lichaam, waardoor er weinig overblijft dat kan worden opgeslagen.


3. Buikspieroefeningen

man die sit-ups doet
Men heeft soms de indruk dat alleen buikspieroefeningen genoeg zijn om een platte buik te krijgen. Dit is niet geheel waar; buikspieroefeningen zorgen ervoor dat je spieren getraind worden. Hierdoor kan je buik wel strakker worden, maar je moet ook je voeding aanpassen om van overtollig vet af te raken.
Je buikspieren trainen kan er dus voor zorgen dat je spieren meer gedefinieerd zijn. Het heeft ook nog andere voordelen, zoals sterkere buikspieren, minder kans op lage rugpijn, het voorkomen van blessures en het verbeteren van je balans. Dit soort oefeningen doen is dus zeker een goede zaak, maar het helpt niet per se tegen een teveel aan buikvet.


4. Afslankpillen


Een wondermiddel om zonder enige moeite en in korte tijd veel vet te verliezen, bestaat jammer genoeg niet. Er bestaan allerlei afslankpillen, maar deze werken algemeen gesproken niet of hebben onaangename bijwerkingen. Kies dus altijd in de eerste plaats voor gezonde voeding en beweging. Sommige voedingssupplementen kunnen wel als aanvullend middel dienen wanneer je al via andere methodes afvalt. Vraag altijd eerst aan je dokter wat het meest geschikt kan zijn voor jou situatie, want ook supplementen kunnen complicaties veroorzaken.


5. Dieet


Je hoort het wel eens: iemand die op een streng crashdieet is geweest en veel is afgevallen, maar daarna weer veel is bijgekomen op korte tijd. Er bestaan allerlei diëten waarbij je inderdaad veel belangrijke voedingsstoffen weglaat, maar vroeg of laat zal je lichaam deze toch nodig hebben. Het snel behaalde resultaat zal dan even snel verdwijnen.
Wanneer je je voeding aanpast, zorg er dan altijd voor dat je volwaardige maaltijden eet die je op lange termijn kunt blijven eten. De resultaten laten dan soms even op zich wachten, maar het is beter vol te houden.


Kan je buikvet verliezen via voeding?


Je leest wel eens bepaalde tips zoals ‘appelazijn drinken’ of ‘groene thee drinken’ om je buik slanker te maken. Het is mogelijk om je spijsvertering een beetje te manipuleren met bepaalde voeding, maar geen van die tips zorgen ervoor dat je lichaam specifiek het vet in je buik sneller gaat verbranden. Wanneer het lichaam je vetreserves aanspreekt om deze om te zetten in energie, wordt vet van elke plek op het lichaam evenredig weggehaald. Verwacht dus niet dat een bepaald product ervoor kan zorgen dat enkel het vet van je buik vermindert.
Dit verklaart ook waarom buikspieroefeningen niet per se het vet op je buik verbranden. Je buikspieren verbruiken niet zoveel energie, dus zal het effect ook minimaal zijn. Je hebt dus een groter energietekort nodig voor de reserves rond je buik ook worden aangesproken.


Cortisol en buikvet


Je verbrandt dus een evenredig aandeel vet van elke plek op je lichaam wanneer je een tekort aan energie hebt. Het lichaam heeft wel een voorkeur voor waar het vet wordt opgeslagen. Dat verklaart waarom sommigen veel vet hebben rond hun middel, maar in verhouding wel slanke ledematen hebben. Dat wordt beïnvloed door je voeding en type training, maar ook door je hormonen. 


Cortisol, het antistresshormoon, wordt geassocieerd met het vet op de buik. Als dit hormoon in hoge mate aanwezig in het lichaam, worden alle vetreserves verbrand voor die rond de buik wordt aangesproken. Dit hormoon kan ook beïnvloed worden door bepaalde voeding of veranderingen in levensstijl.


Voeding die buikvet vermindert


Voeding die cortisol vermindert

koelkast
Met groenten, fruit en omega 3-vetten kan je de cortisol in je lichaam verminderen. Omega 3-vetten kan je vinden in vette vis zoals makreel en tonijn, of je kan het ook innemen als supplement. Daarnaast is het ook belangrijk om te vermijden dat je lichaam veel cortisol aanmaakt. Dat kan je doen door je consumptie van alcohol, sigaretten en suiker drastisch te verminderen. 

 


Ontbijt met eiwitten


’s Ochtends bewerkte koolhydraten zoals brood vermijden en eiwitten in de plaats eten heeft een aantal voordelen: 

  • Je lichaam verbrand meer vet.
  • Koolhydraten hebben een hoge door-eet-factor.
  • Koolhydraten zorgen voor een hoge aanmaak van insuline.


Daarbij is het ook een fabeltje dat eidooiers je cholesterol verhogen, want die cholesterol wordt moeilijk opgenomen door het lichaam.


Meer water en groene thee drinken


Deze twee vloeistoffen kunnen je helpen om buikvet te verminderen. Water zorgt ervoor dat je sneller verzadigd bent en dus minder snel honger hebt. Daarnaast zorgt de theanine in de thee ervoor dat je ontspannen bent en minder eetbehoefte hebt. Beide dranken zorgen voor een sneller metabolisme.


Aanpassingen in levensstijl om buikvet te verminderen


Af en toe je ontbijt overslaan


Dit gaat in tegen veel andere adviezen, maar het is wel degelijk voordelig als je buikvet wilt verminderen. De stelling dat je stofwisseling vertraagt als je je ontbijt (of andere maaltijd) overslaat, is trouwens nooit wetenschappelijk bewezen. Je metabolisme vertraagt wel, maar dat gebeurt pas na 3-4 dagen niets te eten omdat je lichaam dan overschakelt naar ‘uithongeringsmodus’. Als je dan iets eet, neemt je lichaam sneller calorieën op. Als je voor kortere periodes niets eet (intermittent fasting), versnelt je metabolisme. 


De theorie achter de versnelde vetverbranding gaat als volgt. Je lichaam heeft twee bronnen van energie, namelijk glucose uit koolhydraten en vet. Je lichaam verbrandt hiervan telkens een van de twee en kan dus in twee standen staan: vetverbranding (ook wel ‘ketose’ of ‘fat adapted’) en suikerverbranding. 

  • Bij suikerverbranding gebruikt het lichaam glucose tot deze op is. Vervolgens spreekt het lichaam de glucosevoorraad aan die in de vorm van glycogeen in opgeslagen in de lever en spieren.
  • Bij vetverbranding worden de vetreserves in het lichaam aangesproken, waaronder dus ook het buikvet.

Als je 8 uur niets eet, schakelt je lichaam automatisch over naar de stand vetverbranding. Wanneer je ’s ochtends wakker wordt, staat je lichaam dus al in vetverbrandingsmodus. Als je dan ontbijt, schakelt je lichaam weer terug naar glucoseverbranding. Het is dus goed om 1 tot 3 keer per week je ontbijt over te slaan om je vetverbranding door te laten werken. 


Omdat je lichaam gewend is aan glucoseverbranding, kan je de eerste 1 à 2 weken duizelig worden wanneer je je ontbijt overslaat. Daarna past je lichaam zich aan en heb je hier geen last meer van. 
Om de vetverbranding nog beter te doen werken, kan je ook vlak voor je lunch (rond 12u) even gaan sporten. Daarna is het ook aangeraden om na 20u niet meer te eten, zodat je ook vet verbrand wanneer je slaapt. Dit reduceert de tijd waarbinnen je mag eten tot 8 uur en noemt men intermittent fasting.


Stress verminderen


Door stress in je leven te verminderen, kan je ervoor zorgen dat je lichaam minder cortisol aanmaakt. Hieronder een paar tips om chronische stress aan te pakken:

yogahouding

  • Tv-kijken
  • Seks of andere vormen van affectie
  • Meditatieoefeningen
  • Yoga of ademhalingsoefeningen
  • Neem voldoende pauzes tijdens het werk
  • Zet planten in huis of op je werk
  • Voldoende slaap!


Zoek de kou op


Door op het einde van je douchebeurt de kraan op de koudste stand te zetten of in koud water te zwemmen, stimuleer de je de aanmaak van testosteron. Dit hormoon stimuleert vetverbranding. Daarnaast verbrand het lichaam ook meer calorieën omdat het zichzelf warm moet houden.


Het is dus niet genoeg om af en toe wat groene thee te drinken of enkel buikspieroefeningen te doen. Buikvet is hardnekkig en vereist een combinatie van lichaamsbeweging en aanpassingen in voeding en levensstijl. Verwacht dus niet te snel enorme resultaten. Aan de hand van de tips in dit artikel kan je niet alleen je buikvet kwijtraken, maar verbeter je je gezondheid ook op lange termijn.
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.