12-07-2016 | Sport en vitaliteit

Hoe behoud je een gezond gewicht?

Geschreven door gastblogster diëtiste Stefanie

Na een crashdieet krijgen velen te maken met het beruchte jojo-effect. Hierbij komen de kilootjes er in een mum van tijd weer bij. Dat kan je vermijden door dat crashdieet in te ruilen voor een verantwoord dieet dat gebaseerd is op gezonde evenwichtige voeding en voldoende beweging. Verder zal je moeten accepteren dat gewicht verliezen en dit behouden een gegeven is waar je op lange termijn zal aan moeten blijven werken. Heb jij je streefgewicht bereikt? Bekijk dan zeker volgende tips om dit gewicht te behouden.

 

Hanteer de 80% – 20% regel

Als je je gewicht op lange termijn wil behouden dan zal je moeten blijven letten op je voeding. Natuurlijk kan af en toe eens zondigen geen kwaad.  Probeer wel elke dag opnieuw gezonde keuzes te maken en zorg dat de ongezonde keuzes maar een klein deel blijven uitmaken van je eetpatroon. Blijf eraan denken dat ook de kleine aanpassingen op termijn zorgen voor resultaat. Denk maar aan dat extra suikerklontje in je koffie, dat dagelijks koekje bij de koffie, elke avond iets snoepen voor de televisie,…Als je die extraatjes kan beperken of schrappen kan dat op termijn een verlies betekenen van enkele kilo’s. Gun jezelf natuurlijk af en toe wel eens een zondigmomentje.

 

Controleer regelmatig je gewicht op de weegschaal

Je elke dag wegen is niet nodig. Je gewicht varieert namelijk gedurende de dag, dit bijvoorbeeld door schommelingen in je vochtbalans.  Eén keer per twee weken wegen is meer dan voldoende. Je wegen mag zeker geen obsessie worden, leg liever de focus op het bereiden van evenwichtige en verse maaltijden. Dat levert namelijk wel resultaat op!

 

Drink voldoende water

Drink dagelijks zeker 1,5 liter water. Het gaat je lichaam hydrateren en helpt je lichaam functioneren. Daarbij vult het je maag zonder die extra calorieën. Schrap in de toekomst frisdrank zoveel mogelijk, want die leveren wel een hoop onnodige calorieën.  Vergeet jij te drinken? Zorg dan dat je altijd een flesje water bij de hand hebt, leg er ook eentje in je auto en op je nachtkastje.

 

Start je dag goed en sla nooit een ontbijt over

Alles wat je s' morgens eet kan gedurende de dag verbruikt worden. Sla je een ontbijt over dan spaar je jouw hongergevoel op tot later. De kans is dan groot dat je uit honger alles eet wat je tegenkomt. Een gezond en evenwichtig ontbijt bestaat uit een mix van eiwitten (bv. yoghurt, melk, kaas,..), koolhydraten (bv. bruin brood, volkoren ontbijtgranen ongesuikerd, confituur met een verlaagd suikergehalte, peperkoek,..) en vetten (bv. 1 mespunt plantaardige minarine per snede brood). Probeer verder om een regelmatig eetpatroon gedurende de dag aan te houden met minstens 5 eetmomenten (ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje en avondmaal). Als gezond tussendoortje kan je kiezen voor een stuk fruit, een potje yoghurt, een granenreep,…

 

Beweeg regelmatig

Lichaamsbeweging is, naast een evenwichtige voeding, erg belangrijk om de energiebalans in evenwicht te houden. De energie­inname (via voeding) kan afgestemd worden op het energieverbruik (via beweging). Fietsen, stevig doorstappen, trappen lopen, zwemmen,.. zijn ideale sporten om aan een matige intensiteit te beoefenen en gezondheidsvoordelen te verkrijgen. Lichaamsbeweging bevordert een positief zelfbeeld en laat ons beter omgaan met stress, het verbetert de slaap en heeft een positieve invloed op de mentale gezondheid. Niets dan voordelen dus! Wat moet je precies doen, in de praktijk, om deze gezondheidsvoordelen te bekomen? Ofwel beweeg je dagelijks 30 min (aanbeveling voor volwassenen) of 60 min (aanbeveling voor kinderen) aan een matige intensiteit ofwel hanteer je als volwassene de stappennorm waarbij dagelijks 10.000 stappen zetten voldoende is ofwel beweeg je 20 tot 30 minuten ononderbroken aan een hoge intensiteit en dit 3x per week. Tip: drink hierbij zeker geen sportdranken, deze zijn enkel nuttig bij zware en langdurige inspanningen.

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.