21-03-2016 | Sport en vitaliteit

Hoe bereken je je BMI?

Geschreven door Lore

BMI is de afkorting van body-mass index die de verhouding tussen lengte en gewicht van een persoon schetst. Door het berekenen van je BMI krijg je een duidelijker beeld of je eerder te licht of misschien toch net te zwaar bent. Hiermee wordt  op een zeer eenvoudige manier ingeschat of je een gezond gewicht hebt ten opzichte van je lengte. 

Je BMI kun je eenvoudig voor jezelf uittellen door een simpele formule toe te passen. Door je gewicht te delen door je lengte in het kwadraat, krijg je een getal dat jouw body-mass index representeert. Hieronder even de cijfers. Heb je een score tussen de 18,5 en 25? Dan heb je een normaal gewicht en ben je dus goed en vooral gezond bezig. Lager dan 18,5 kan ook erg gevaarlijk zijn, dan heb je namelijk last van ondergewicht en zou je best enkele kilo’s aankomen. Is je uitkomst tussen de 25 en 27? Dan is er nog geen reden voor paniek, je loopt namelijk nog geen risico, maar je vermijdt toch best dat er nog enkele kilootjes bijkomen. Best probeer je enkele kilootjes kwijt te geraken. Wanneer je BMI hoger is dan 27 dan heb je last van overgewicht en wordt het aangeraden dat je enkele kilootjes zal verliezen. 

Wanneer je BMI hoger is dan 27 dan heb je last van overgewicht en wordt het aangeraden dat je enkele kilootjes zal verliezen.

Is je BMI hoger dan 30 dan heb je obesitas en is afvallen absoluut aan te raden. Volgens de KU Leuven zou je bij zo’n score zeker 5 tot 10 kilogram moeten vermageren. In dit stadium maak je namelijk kans op aandoeningen als diabetes, hartaandoeningen en rugklachten. Scoor je zelfs hoger dan 40 voor je BMI dan moet je zeer dringend afvallen en vet verbranden want je gezondheid loopt dan gevaar. Hieronder nog even een overzicht.

<18,5                       ondergewicht

18,5-25                    gezond gewicht

25-27                       neiging tot overgewicht

27-30                       overgewicht

>30                          ernstig overgewicht

 

Denk ook aan je vetpercentage en buikomtrek

Een kleine kanttekening bij het BMI is dat deze formule slechts rekening houdt met twee maatstaven, namelijk je gewicht en je lengte. Leeftijd en geslacht bijvoorbeeld, worden buiten beschouwing gelaten. Ook wordt er geen rekening gehouden met de plaatsen in je lichaam waar vet zich specifiek ophoopt. Daarom moet je niet enkel rekening houden met je BMI, maar ook met je buikomtrek. Buikvet is namelijk erg gevaarlijk en absoluut niet goed voor de gezondheid. Je loopt dan meer kans op hart- en vaatziekten of diabetes. Houdt daarom ook zeker de omtrek van je taille in de gaten.

Een correcter beeld krijg je door je vetpercentage te laten berekenen. Deze formule houdt rekening met je geslacht, gewicht, lengte en de omtrek van je nek, middel en heupen. Je vetpercentage is de hoeveelheid vet ten opzichte van je gewicht en verschilt sterk tussen mannen en vrouwen. Een normaal en gezond vetpercentage ligt bij mannen tussen 8 en 20 procent, terwijl dat bij vrouwen tussen 21 en 33 procent ligt.   

Dankzij de body-mass index kun je dus heel wat wijzer worden over je gezondheid. Door de simpele formule kun je berekenen of je moet afvallen of eventueel bijkomen. Vergeet echter niet ook je buikomtrek en je vetpercentage in het achterhoofd te houden! 

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.