22-12-2015 | Algemeen welzijn

Hoe vind je een goede work-life balans?

Geschreven door Natasha goede voornemens welzijn

We leiden tegenwoordig een erg druk leven. Op het werk worden we geconfronteerd met een hoop deadlines en als we ’s avonds thuis komen moeten we nog beginnen aan het huishoudelijk werk. De volgende ochtend start de race tegen de klok weer opnieuw met als eerste taak de kinderen tijdig op school te krijgen.

Dat zorgt vaak voor een hoop frustratie en stress. Dit zet ons aan het nadenken of onze balans tussen werk en privé wel goed zit. Misschien kunnen we het aankomende jaar iets meer aandacht geven aan ons privéleven door de werkuren te leren doseren.

Digitale detox

De opkomst van de laptop, smartphone en iPad heeft ons leven een stuk gemakkelijker gemaakt. Maar het heeft er ook voor gezorgd dat we 24 uur op 7 bereikbaar zijn. Die grote bereikbaarheid maakt het mogelijk dat we overal en altijd kunnen werken, ook thuis en op vakantie.

Natuurlijk is een leven zonder gsm of computer de dag van vandaag helemaal niet handig en dus ook haast ondenkbaar. Een drastische manier om eens even te ontsnappen aan de digitalisering is een digitale detox. Je gebruikt bijvoorbeeld 1 dag, een week, of langer (afhankelijk van wat voor jou haalbaar is) geen digitale hulpmiddelen.

Je zal ervan versteld staan hoe afhankelijk we hiervan zijn geworden en je zal jezelf de vraag stellen: “Is het wel nodig dat je altijd en overal bereikbaar bent?” Gun jezelf dus af en toe eens een pauze en zet bijvoorbeeld je gsm ’s avonds eens uit.

Is het wel nodig dat je altijd en overal bereikbaar bent?

 

Vermijd thuiswerk

Thuiswerk kan je het gevoel geven dat je gemakkelijker werk en privé op elkaar kan afstemmen, maar toch heeft dit niet altijd een positieve invloed op je privéleven. In feite zal de grens tussen werk en privé vervagen. En terwijl je eigenlijk had beloofd vanavond eens gezellig iets met de kinderen te doen, werk je in realiteit weer de hele avond door.

Probeer dus je werk niet mee naar huis te nemen en als het echt niet anders kan, probeer het dan met strikte regels te scheiden. Bepaal bijvoorbeeld stipt tot hoelaat je zal werken.

 

Burn-out

Werkdruk doet ons soms beter presteren en houdt ons gemotiveerd. Een portie gezonde stress kan dan ook niet zo veel kwaad. Maar langdurige stress is iets helemaal anders en heeft op lange termijn een erg negatief effect en kan uiteindelijk zelfs leiden tot een burn-out. Bij een burn-out voel je je letterlijk volledig opgebrand en heb je geen energie meer. Uiteindelijk ben je zelfs niet meer in staat je werkverplichtingen na te komen. Deze symptomen negeer je dan ook best niet. Een gepaste begeleiding is vaak nodig.

 

Stel je doelen op

Stel dit jaar je eigen prioriteiten en zet eens op papier wat jouw doelen zijn en wat jij wil bereiken dit jaar? Stel een wekelijkse planning op en deel in hoeveel tijd jij wil investeren in je werk en privéleven. Neem zeker niet te veel hooi op je vork en leer delegeren. De tijd die je wekelijks vrij hebt om aan jezelf te spenderen is dikwijls al maar beperkt. De boodschap is dan ook dat je dit jaar gerust eens “nee” mag zeggen, zonder schuldgevoel.

Wil je dit jaar nog meer goede voornemens waarmaken? Bekijk dan zeker ook: Investeer in je lichaam met gezonde voedingVerlies enkele kilootjes en behoud voortaan je streefgewichtBehaal met glans je sportdoelenGestopt met roken, wat nu.

Natasha

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.