18-11-2020 | Algemeen welzijn

Hoeveel koolhydraten mag je per dag eten?

Geschreven door Niels afvallen gezonde voeding

Veel succesvolle afvalervaringen beginnen met het verminderen van het aantal koolhydraten dat je op een dag eet. Koolhydraatarme diëten zijn de laatste jaren dan ook erg populair geworden, maar het is niet altijd even duidelijk hoeveel koolhydraten je nu effectief per dag mag eten. 

Je kan proberen om koolhydraten volledig te vermijden. Hiermee kan je erg snel afvallen, maar je loopt ook het risico dat deze eetgewoonten niet haalbaar zijn op lange termijn. Hierdoor ga je waarschijnlijk na je koolhydraatarme periode terug hervallen in je oude, slechte leefgewoonten. Het kan zelfs zijn dat je zelfs meer koolhydraten gaat eten dan voor je dieet en bijgevolg snel gaat bijkomen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. 

Het is dan ook belangrijk om een goed evenwicht te vinden tussen gezonde eetgewoonten en de haalbaarheid van die eetgewoonten. Zo kan je deze nieuwe leefgewoonten de rest van je leven volhouden en vermijd je grote schommelingen in je gewicht. In dit artikel geven we je een uitgebreide uitleg over wat koolhydraten met je lichaam doen en hoeveel koolhydraten je eigenlijk nodig hebt om gezond te zijn.  

Vermijd snelle koolhydraten

Eerst en vooral is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen twee verschillende soorten koolhydraten, namelijk snelle en trage koolhydraten. Vooral snelle koolhydraten zullen ervoor zorgen dat je minder makkelijk kunt afvallen. Voorbeelden van voedingsmiddelen met snelle koolhydraten zijn: suiker, frisdrank, gebak, snoep, wit brood, pasta en witte rijst. Misschien merk je nu pas hoeveel snelle koolhydraten je per dag eet. hoeveel koolhydraten snelle koolhydraten

De eetgewoonten in het Westen zijn ook vaak gebaseerd op maaltijden met veel koolhydraten. Bij het ontbijt eten je misschien enkele witte boterhammen met chocoladepasta of gesuikerde ontbijtgranen. De lunch bestaat misschien wel uit een wit stokbroodje met beleg met een koekje als dessert. En ook ons avondmaal bevat vaak veel koolhydraten met pasta, witte rijst of aardappelen. Tot driemaal per dag een hoop koolhydraten. En dan zwijgen we nog over gesuikerde tussendoortjes. 

Wil je snel afvallen? Dan vermijd je dus beter snelle koolhydraten. Als je dan toch koolhydraten eet, kies je beter voor trage koolhydraten die je vindt in bijvoorbeeld volkoren granen, quinoa, groenten en fruit. Dit is al een belangrijke stap in je afvalproces.   

Hoeveel koolhydraten per dag?

Je hebt lang genoeg in spanning moeten wachten op het antwoord op deze vraag. Het is echter minder makkelijk om hier een eenduidig antwoord op te geven. Het aantal koolhydraten dat je op een dag mag eten, is namelijk afhankelijk van verschillende factoren zoals leeftijd, lengte, geslacht en de hoeveelheid beweging die je doet. Een grote sportende man zal namelijk veel meer koolhydraten nodig hebben dan een kleine vrouw die weinig beweegt. Het is dan ook erg belangrijk om je levensgewoonten te analyseren en goed te luisteren naar je lichaam. Ga je een zware inspanning leveren? Dan is het beter om meer koolhydraten te eten. Zo ga je tegen dat je plots een flauwte krijgt doordat je lichaam onvoldoende energie heeft. Ieder lichaam is anders, maar luister eerst en vooral goed naar de signalen van je lichaam.

Voel je je slap en futloos? Dan kan het zijn dat je onvoldoende hebt gegeten. Het onderstaande advies is een veralgemening dat voor een groot gedeelte van de mensen zal werken, maar het zal niet voor iedereen de perfecte oplossing zijn. Nogmaals, luister naar je lichaam en pas aan waar nodig.     

300 gram koolhydraten hoeveel koolhydraten te veelis zeer ongezond

Eet je meer dan 300 gram koolhydraten per dag? Dan is het aan te raden om meteen minder koolhydraten te eten. 300 gram is een heel grote hoeveelheid en kan ook schadelijk zijn voor je gezondheid. Zo’n grote hoeveelheid koolhydraten kan leiden tot overgewicht, obesitas en diabetes. Toch eten veel mensen wel degelijk zo’n grote hoeveelheid koolhydraten. Denk nog maar eens aan uit welke onderdelen onze drie belangrijkste maaltijden bestaan. Wit brood, witte rijst, aardappelen en gesuikerde voedingsmiddelen. Vul dat nog eens aan met frisdrank, snacks en ongezonde tussendoortjes en je zit aan een grote hoeveelheid koolhydraten. 

150 – 300 gram koolhydraten is afgeraden

Veel mensen eten tussen de 150 en 300 gram koolhydraten en denken dat ze redelijk gezond zijn. Deze hebben meestal een BMI dat net gezond is of enkele kilo’s overgewicht. Ook komt bij hun het gewicht er niet extreem snel bij. Enkele kilo’s per jaar merk je natuurlijk niet snel. Als je die eetgewoonten lang aanhoudt, zul je uiteindelijk wel in de problemen terecht komen. 10 of 15 kilo sluipt er sneller bij dan je denkt. De meeste mensen zien dan ook pas te laat in dat hun eetgewoonten eigenlijk niet zo gezond zijn aangezien ze het gevoel hebben dat ze niet heel slecht bezig zijn. Ook hier is het noodzakelijk om het aantal koolhydraten per dag te verminderen. Probeer snelle koolhydraten te vervangen door gezondere alternatieven. 

100 – 150 gram wanneer je op je gewicht wilt blijven

Deze hoeveelheid koolhydraten is goed wanneer je een gezond gewicht hebt en niet wilt afvallen. Waarschijnlijk eten deze mensen ook minder snelle koolhydraten en kiezen ze voor gezondere alternatieven zoals volkoren granen, quinoa, zoete aardappelen, fruit en groenten. Deze hoeveelheid koolhydraten zal je meer dan genoeg energie geven en zal geen impact hebben op je gewicht.

50 – 100 gram wanneer je wilt afvallenhoeveel koolhydraten afvallen

Als je snel en duurzaam wilt afvallen, is deze hoeveelheid koolhydraten waarschijnlijk het beste voor jou. Door minder koolhydraten te eten, krijgt het lichaam de kans om het onevenwicht te herstellen en de vetverbranding opnieuw te optimaliseren. Als je probeert af te vallen zijn snelle koolhydraten natuurlijk helemaal uit den boze. Vermijd dan ook frisdrank, suikers en andere vormen van snelle koolhydraten. Kies voor mager vlees, vis, groenten, noten, pitten en eieren voor je voeding. Hiermee heb je nog altijd voldoende energie, maar is je lichaam minder afhankelijk van koolhydraten om energie te krijgen. Gezonde vetten en eiwitten die je in de bovenstaande voedingswaren vindt, zijn ook perfecte energiebronnen voor het lichaam. Bovendien hebben ze minder impact op je vetverbranding waardoor deze beter kan functioneren.  

0 – 50 gram koolhydraten wanneer je snel wilt afvallen

Bijna geen koolhydraten eten zorgt ervoor dat je lichaam enkel nog eiwitten en vetten als brandstof kan gebruiken. Hierdoor kan je erg snel gewicht verliezen, maar vaak is zo’n dieet erg moeilijk om vol te houden. Zeker wanneer je ook nog eens sport. Op deze momenten heeft je lichaam namelijk meer brandstof nodig aangezien sport en inspanning meer energie verbranden. Wanneer je toch bijna alle koolhydraten uit je dieet wilt schrappen, is het aangeraden om meer eiwitten en vetten te eten. Zo zorg je ervoor dat je lichaam nog altijd genoeg energie heeft. 

Het is echter aan te raden om eerder 50 tot 100 gram eiwitten per dag te eten. Zo zorg je er ten eerste voor dat je lichaam voldoende energie heeft en zorg je er verder ook voor dat het haalbaar blijft. Zo blijf je nadien ook makkelijker op je gewenste gewicht. Verder ben je zo ook zeker dat je geen last krijgt van een voedingstekort.   
 

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.