19-02-2019 | Aandoeningen

Wat is ijzertekort

Geschreven door Niels

Heel wat mensen die zich lusteloos voelen, kampen met een tekort aan ijzer. Dit mineraal is onmisbaar voor de vorming van hemoglobine in onze rode bloedcellen en helpt bij het transport van zuurstof. Een ijzertekort komt vooral voor bij menstruerende vrouwen, zwangere vrouwen, kinderen en jongeren onder 22 jaar en vegetariërs en veganisten.

Symptomen van een ijzertekort

Wanneer je aan een ijzertekort lijdt, heb je last van enkele verschillende klachten. De meest voorkomende symptomen zijn hebben meestal te maken met futloosheid. Zo is de kans groot dat je constant moe bent en nergens zin in hebt. Verder zie je er vaak wat bleekjes uit en kan je duizelig zijn en hoofdpijn hebben.

De oorzaak van je bleke huidskleur heeft te maken met hemoglobine in je bloed. Dit eiwit, dat in de rode bloedcellen zit, geeft bloed zijn kenmerkende rode kleur. Bij een gebrek aan ijzer ziet hemoglobine minder rood dan normaal met een bleke huid tot gevolg.

De ongewone vermoeidheid vindt zijn verklaring ook in het gebrek aan ijzer bij de aanmaak van het eiwit hemoglobine. Dit eiwit zorgt voor het transport van zuurstof door het lichaam. Wanneer je een tekort aan ijzer hebt, heb je ook minder hemoglobine. Hierdoor krijgen je weefsels en spieren minder zuurstof waardoor ze ook sneller vermoeid raken.   

Waarom heeft je lichaam ijzer nodig?

Het mineraal ijzer heeft een belangrijke rol bij de goede werking van je lichaam. Zo helpt het met de aanmaak van het eiwit hemoglobine in de rode bloedcellen dat het transport van zuurstof doorheen het lichaam regelt.  

Wat kun je doen aan een ijzertekort?

Er zijn enkele manieren om een ijzertekort tegen te gaan. Zo kan een simpele aanpassing van je dieet er al voor zorgen dat je meer ijzer binnenkrijgt. Wanneer voeding alleen het tekort niet kan oplossen, kan een arts je een ijzersupplement voorschrijven.  

Voeding

We kunnen een grote dosis ijzer halen uit het voedsel dat we elke dag eten. Zo zit er veel ijzer in dierlijke producten zoals vleeswaren. Hierdoor kan het zijn dat vegetariërs en veganisten last hebben van een ijzertekort. Toch bestaan er ook groenten die over een stevige dosis ijzer beschikken. Zo zit er veel ijzer in broccoli, spinazie en sperziebonen. Verder kan je de ijzervoorraad van je lichaam aanvullen met het ijzer uit graanproducten zoals roggebrood, volkorenbrood en volkorenrijst.

Ijzersupplementen

Bij een groot ijzertekort kan het nuttig zijn om een voedingssupplement met ijzer in te nemen. Over het algemeen hebben vrouwen ook meer nood aan ijzer dan mannen. Dit komt doordat ze tijdens de menstruatie bloed verliezen en dus ook ijzer verliezen. Wanneer je een te groot ijzertekort hebt, kan een arts je een supplement voorschrijven zoals Ferro Plus van Natural Energy. Klik hier voor het volledige gamma Natural Energy producten.  Let er wel op dat een voedingssupplement geen vervanging is voor een gezonde levensstijl met gebalanceerde voedingsgewoonten.   

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.