08-07-2020 | Algemeen welzijn

IJzertekort: symptomen en oplossingen

Geschreven door Niels mineralen ijzer

Een ijzertekort kan er voor zorgen dat je erg futloos bent en je je vermoeid voelt. IJzer is dan ook een belangrijke stof om je lichaam fit en gezond te houden. Het lichaam haalt het grootste gedeelte van je dagelijkse dosis ijzer uit voeding. Wil je een ijzertekort voorkomen? Dan is het belangrijk dat je eerst en vooral goed op je voeding let.   

Waarom is ijzer belangrijk voor het lichaam?

IJzer is een belangrijk onderdeel van ons bloed. Zo is ijzer van groot belang voor de productie van het eiwit hemoglobine dat helpt met het transport van zuurstof en koolstofdioxide in het bloed. Wanneer je last hebt van een ijzertekort wordt het transport van zuurstof in het lichaam dus verstoord. Wanneer er te weinig rode bloedcellen in het bloed aanwezig zijn of wanneer de rode bloedcellen te weinig hemoglobine bevatten, spreekt men van bloedarmoede. Een ijzertekort en bloedarmoede gaan bijgevolg vaak hand in hand.    

Hoe herken je een ijzertekort?

Wanneer je last hebt van een ijzertekort kun je last hebben van symptomen zoals vermoeidheid en kortademigheid. Verder kun je er ook wat bleekjes uitzien aangezien hemoglobine helpt om kleur te geven aan onze huid. Symptomen zoals rusteloze benen, hoofdpijn en een onregelmatige hartslag komen ook vaak voor bij een ijzertekort.

Kort opgesomd:

  • Vermoeidheid
  • Kortademigheid
  • Blekere huid
  • Rusteloze benen
  • Hoofdpijn
  • Onregelmatige hartslag

Wat doe je aan eenijzertekort rode bloedcellen ijzertekort?

Een ijzertekort komt bij de meeste volwassenen niet heel erg vaak voor. Toch lopen bepaalde risicogroepen een groter risico om een tekort te hebben. Zo hebben vrouwen tijdens de menstruatie meer nood aan ijzer. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven hebben ook meer ijzer nodig net als vegetariërs en veganisten. 

Wanneer je toch last hebt van een ijzertekort kun je dit niet enkel aan de hand van supplementen opvangen, maar ook door op je voeding te letten. Ons lichaam krijgt namelijk ijzer binnen via de voeding die we elke dag eten. 

IJzerrijke voeding 

Bepaalde voedingsmiddelen bevatten meer ijzer dan andere. Door meer ijzerrijke voeding te eten kun je dus een ijzertekort opvangen. Vlees is een goed voorbeeld van ijzerrijke voeding. Het is dan ook aangeraden om enkele keren per week vlees te eten of te kiezen voor vleesvervangers met ijzer. Verder kies je ook beter voor volkoren granen in de vorm van volkorenbrood, -pasta en peulvruchten. Groenten zoals spinazie, broccoli en boerenkool bevatten ook een stevige portie ijzer.

Kort opgesomd:

  • Vlees 
  • Volkoren granen
  • Groenten zoals spinazie
     
Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.