Toon alle thema's »

Het immuunsysteem: de natuurlijke weerstand

immuunsysteem

De natuurlijke weerstand of het immuunsysteem van de mens is een verdedigingsmechanisme dat indringers, gifstoffen en bepaalde eigen cellen aanvalt. Ons afweersysteem verdedigt zich op die manier tegen bacteriën en virussen die niet in het lichaam thuishoren. Het immuunsysteem bestaat uit cellen en moleculen die samen indringers bestrijden en zo ziekteverwekkers buiten het lichaam houden.

Het immuunsysteem werking

Het immuunsysteem van de mens bestaat uit de aspecifieke afweer en het adaptieve immuunsysteem.

Aspecifieke afweer

De aspecifieke afweer bestaat uit de eerstelijnsafweer en de tweedelijnsafweer. De eerstelijnsafweer is simpelweg de buitenkant van ons lichaam die een barrière vormt tussen het inwendige en uitwendige milieu van het lichaam. Een vanzelfsprekend voorbeeld hiervan is de huid maar ook de slijmlaag van de darmen, luchtwegen en genitaliën zijn deel van de eerstelijnsafweer.

De tweedelijnsafweer komt pas in actie wanneer een ziekteverwekker door de eerstelijnsafweer geraakt. Het gaat dan om de verschillende typen witte bloedcellen.

Adaptieve immuunsysteem

Dit is het verworven immuunsysteem en houdt in dat wanneer mensen een eerste besmetting door een ziekteverwekker kunnen afweren, ze meestal voor altijd immuun zijn voor die ziekteverwekker. Wat er eigenlijk gebeurt is dat er zich immuuncellen gaan ontwikkelen, meestal in het lymfoïde systeem.

Reacties van het immuunsysteem

Het doel van ons afweersysteem is indringers zo snel mogelijk weer naar buiten krijgen. Dit betekent dat je soms ook merkt dat je weerstand aan het werk is. Een goed voorbeeld hiervan is diarree. Wanneer je diarree hebt, is je lichaam waarschijnlijk een stof aan het elimineren die niet in je lichaam thuishoort of waar je lichaam niet tegen kan. Ook niezen is een reactie van het immuunsysteem. Andere reacties die erop duiden dat je lichaam indringers probeert te bestrijden zijn ontstekingsreacties, bulten, blessures en allergische reacties.

Immuunsysteem ziekten

immuunsysteem ziekten

Er zijn verschillende soorten ziekten die ervoor zorgen dat het menselijke immuunsysteem niet goed werkt. Daarnaast zijn er ook aandoeningen die gekenmerkt worden door een overactief afweersysteem waardoor het de eigen lichaamscellen aanvalt. Wanneer je een auto-immuun ziekte hebt die het afweersysteem overactief maakt, is het van belang dat je niet probeert het immuunsysteem te versterken. Heb je net last van een verminderde werking van je natuurlijke weerstand, dan kan je wel dit wel doen maar best in samensprak met je huisarts.

Immuunsysteem aangetast

Het is mogelijk dat je een minder sterk afweersysteem hebt dan iemand anders. Dit betekent niet meteen dat je een aandoening hebt, maar je wordt misschien wel veel sneller ziek dan je familie en vrienden. In dit geval is het mogelijk om het immuunsysteem te herstellen en vooral te versterken. Hoe je dit kan doen lees je hieronder.

Daarnaast zijn er ook bepaalde ziektes waarbij het immuunsysteem niet goed werkt. Hierdoor kan het menselijke lichaam indringers minder goed bestrijden wat je vatbaarder maakt voor infecties en virussen. Indien je aan een aandoening lijdt die je afweersysteem aantast, is het belangrijk om eventuele stappen altijd met je behandelde arts te bespreken. Ook als je vitaminen gaat nemen is het aangewezen om je dokter hierover te consulteren.

Immuunsysteem testen

Wanneer je vermoedt dat je aan een immuunziekte lijdt, is het van belang om dit te laten testen bij je huisarts. Via een bloedonderzoek kan je huisdokter kijken of je genoeg witte bloedcellen hebt. Wanneer je een laag aantal witte bloedlichaampjes hebt, is dit een aanwijzing dat je immuunsysteem te laag is. De huisarts kan dan maatregelen treffen om de onderliggende oorzaak hiervan op te sporen.

Herstel lage weerstand

Heb je een lage weerstand en merk je dit voornamelijk op doordat je vaker ziek bent of vaak vermoeid bent? Dan zijn er een aantal dingen die je kan doen om je immuunsysteem te verbeteren. Wanneer je lage weerstand komt door een onderliggende aandoening, is het afgeraden om zelf maatregelen te treffen om je immuniteit te verhogen. Je huisarts kan dan beter aanwijzingen geven die je helpen je immuunsysteem te versterken.

Weerstand opbouwen

Je weerstand, indien er geen onderliggende aandoening in het spel is, wordt beïnvloed door verschillende factoren. Onder andere je voedingspatroon, slaappatroon, hoeveel je beweegt en je levenswijze kunnen ervoor zorgen dat je weerstand wat lager is. Hieronder vind je een aantal tips die je kunnen helpen je weerstand te versterken. Deze tips gelden ook wanneer je het afweersysteem van je kind wilt verhogen.

Weerstand en je slaap- en bewegingspatroon

Weinig slaap heeft een zeer slechte invloed op het afweersysteem. Wanneer je te weinig rust, krijgt je lichaam de kans niet om te herstellen waardoor het ook minder goed ziekteverwekkers zal kunnen afweren. Zorg er daarom voor dat je 8u per nacht slaapt en voldoende rust en ontspanning hebt. Naast voldoende slaap is het ook van belang dat je voldoende beweging en frisse lucht krijgt. Probeer daarom dagelijks een half uurtje te wandelen of te fietsen.

Weerstand verhogen voeding

Je weerstand heeft wel degelijk te maken met hoe je eet. Het is zeer belangrijk om een evenwichtig en gezond voedingspatroon te hebben. Op die manier krijg je genoeg vitaminen en mineralen binnen waardoor je afweersysteem goed kan werken. Daarnaast zijn er ook voedingsmiddelen die het immuunsysteem kunnen versterken. Deze zijn:

weerstand verhogen voeding

  • Probiotische voeding: Dit zijn voedingsmiddelen waar probiotica inzitten. Probiotica zijn bacteriën die de darmen bezetten en op die manier de darmfunctie ondersteunen. Voorbeelden van voeding waar probiotica inzitten zijn: zuurkool, yoghurt, kefir, gember, tempeh en tamari.
  • Voedingsmiddelen met ijzer: Dit mineraal heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Het kan ook bijdragen aan bloedarmoede. Producten die ijzer bevatten zijn: vlees, gevogelte, vis, schaaldieren, peulvruchten, noten en zaden.
  • Citrusvruchten: Deze bevatten natuurlijk veel vitamine C wat antibacterieel en ontstekingsremmend kan werken. De antioxiderende werking ervan ondersteunt het immuunsysteem in het buiten houden van indringers.

Andere voedingsmiddelen die het immuunsysteem kunnen bevorderen zijn gember, knoflook, bessen, kokosolie, noten, zaden en zoete aardappelen. Voeg een beetje van deze producten toe aan je wekelijkse avondmalen om je weerstand te versterken.

Weerstand verhogen op natuurlijke manier: met vitamines en homeopathie

Je kan je afweersysteem een boost geven door bepaalde natuurlijke middelen te gebruiken. Dit kunnen voedingssupplementen of homeopathische geneesmiddelen zijn die vitamines A, C en E bevatten maar ook propolis en echinacea zijn effectieve immuunversterkers.

Weerstand verhogen na antibiotica

Wanneer je antibiotica moet nemen om ziekteverwekkende bacteriën te doden, is het van belang om de weerstand erna weer op te krikken. Antibiotica zien namelijk geen verschil tussen goede en slechte bacteriën waardoor ze ook goede bacteriën mee elimineren. Daarom kan je nadat je antibiotica hebt genomen best probiotica nemen. Deze helpen de darmbacteriën herstellen en zorgen er op die manier voor dat de weerstand weer sterker wordt.

Immuunsysteem versterken medicatie

Er bestaat ook medicatie die het immuunsysteem kan versterken of onderdrukken. Afhankelijk van welke aandoening aan de grondslag ligt van je immuun problemen zal je behandelende arts de juiste medicatie voorschrijven.