08-02-2017 | Sport en vitaliteit

Isotone sportdrank of energiedrank?

Geschreven door Anouk sportvoeding sport

Aangezien je lichaam tijdens het sporten veel vocht en energie verliest, is het belangrijk om dat vocht- en energieverlies opnieuw aan te vullen. Dat kan in eerste instantie gewoon met water, maar bij een langdurige inspanning is een sportdrank geen overbodige luxe.

 

In de supermarkten vind je ze tegenwoordig in allerlei kleuren en met verschillende smaken. Maar gebruik je nu best een isotone sportdrank of een energiedrank? Wij geven je alvast een vergelijking van beide dranken en de omstandigheden waarin ze een meerwaarde kunnen bieden voor jouw prestaties.

Osmolariteit

Sportdranken worden opgedeeld op basis van hun osmolariteit. Deze osmolariteit verwijst naar de concentratie deeltjes die aanwezig zijn in de drank. Op die manier kan je sportdranken indelen in drie soorten: hypotone, isotone en hypertone sportdranken. Hoe minder het aantal deeltjes in de sportdrank, des te makkelijker ons lichaam deze opneemt (wat het geval is bij hypotone sportdranken). Ons lichaam heeft dus meer tijd nodig om sportdranken met een hoge osmolariteit op te nemen.

Isotone sportdrank

Isotone sportdrank vormt voor vele sporters de ideale drank om zowel het vochtverlies als de verloren energie opnieuw aan te vullen. Isotone sportdranken bevatten zo’n 4 tot 8 gr koolhydraten per 100 ml en worden dus relatief gemakkelijk opgenomen. Naast vocht en elektrolyten, voorzien ze ons ook van de nodige energie. Vandaar dat je dit type sportdrank perfect kan gebruiken bij een klassieke duurtraining. In het gamma van Etixx vind je deze isotone sportdrank in verschillende smaken.

Energiedrank

Energiedranken zijn eigenlijk hypertone sportdranken. Deze zijn hoog geconcentreerd in koolhydraten (meer dan 8gr koolhydraten per 100ml) en leveren snel vocht en veel energie. Hierdoor worden ze trager opgenomen en bezorgen ze onze maag heel wat werk. Tijdens een inspanning heeft onze maag veel moeite om deze energiedrank te verwerken, wat kan resulteren in maag- en darmklachten. Vandaar dat energiedrank vooral geschikt is om na een intensieve inspanning je energievoorraad opnieuw aan te vullen. Maar ook wanneer je niet zoveel drinkt, zoals bij koude omstandigheden, kunnen hypertone sportdranken je snel van de nodige suikers voorzien. Zowel in het gamma van Etixx als in dat van Performance Sports Nutrition vind je energiedranken terug.

Een sportdrank kan dus wel degelijk bijdragen tot je sportprestaties en je voorzien van de ideale hoeveelheden koolhydraten, mineralen en vocht. Maar bij trainingen van minder dan een uur kan je best kiezen voor water. Het is pas bij intensieve trainingssessies van meer dan een uur dat een sportdrank een meerwaarde kan betekenen.

Tip van Anouk: test je sportdrank even uit op training voordat je deze gebruikt tijdens een wedstrijd. 

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.