24-07-2020 | Algemeen welzijn

Magnesium

Geschreven door Niels

Met Magnesium is te zorgend at de energiestofwisseling in het lichaam goed verloopt. Ook zorgt het voor goed functioneren van de spieren. Daarnaast brengt het zenuwprikkels over. Het skelet dankt zijn stevigheid ook deels aan de stof, net als de spieren at doen. Het is belangrijk voor de energievoorziening.

Bronnen voor Magnesium

Er zijn veel voedingsmiddelen te noemen waarin Magnesium terug te vinden is. Wel is het zo dat de mate waarin het erin terug te vinden is per product sterk kan verschillen. Daarom is het altijd belangrijk om naar de producten zelf te kijken. Op die manier is een goed beeld te vormen en kan een gezond voedingspatroon worden opgesteld.

In welke mate is Magnesium nodig?

Er is geen aanbevolen hoeveelheid te geven als het om Magnesium gaat. Daarom is het beter om uit te gaan van de zogenaamde adequate inneming van de stof. In dit geval is er voor volwassen mannen een adequate inneming van 350 milligram per dag. Voor vrouwen van volwassen leeftijd is dat 300 milligram per dag. Wel kan het per levensfase verschillen. Kijk daar goed naar.

Bekijk ook onze voedingssupplementen met magnesium

Factoren die de opname beïnvloeden

Verschillende stoffen kunnen de opname van Magnesium verstoren. Het gaat om voedingsvezel, fosfor en zink. Deze middelen komen voor in fruit, groente en granen. Ook kan het zo zijn dat onvoldoende eiwit, oxaalzuur en fytinezuur in de darm de opname van magnesium kan verstoren. Dit is dus ook belangrijk.

Welke hoeveelheid is veilig?

Er is een maximale veilige dosis als het gaat om magnesium. Het gaat dan om de soort die uit verrijkte voedingsmiddelen en uit supplementen komt. Het gaat om 250 milligram per dag. Dit is de enige manier waarop een overschot aan Magnesium in het lichaam kan komen. Wel gaat het om een gemiddelde waarde met een veilige marge.

Gevolgen van hoge doses Magnesium

Te veel magnesium in het lichaam kan tot lichte diarree leiden.

Gevolgen van lage doses Magnesium

Omdat Magnesium in nagenoeg alle producten voorkomt, is de kans op een tekort niet geel erg groot. Zou er toch een langdurig tekort aan Magnesium optreden, dan kan dit de zenuwen in de spieren irriteren. Ook kunnen vermoeidheid, maagkrampen en hartritmestoornissen erdoor ontstaan.

Magnesium: Chemisch element

  • Symbool: Mg
  • Elektronenconfiguratie: [Ne] 3s2
  • Atoommassa: 24,305 u
  • Groep: Aardalkalimetalen
  • Periode: Periode 3
  • Kleur: Zilverwit

Meer informatie op:

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.