06-02-2020 | Algemeen welzijn

Houd je lichaam in topconditie met magnesium

Geschreven door Niels mineralen gezond leven

Magnesium is een belangrijk mineraal dat ervoor zorgt dat je lichaam normaal kan functioneren. Het mineraal is nodig voor de vorming en het behoud van gezonde en sterke botten en spieren. Het menselijk lichaam kan zelf echter geen magnesium aanmaken, waardoor het afhankelijk is van voeding om aan een gezonde dagelijkse dosis magnesium te komen.

Lees meer over magnesiumtekort

Magnesium vind je dan ook terug in verschillende voedingswaren zoals brood, granen, melkproducten, vlees en groenten. Bij een tekort aan dit belangrijke mineraal zal je merken dat je niet enkel last hebt van vermoeidheid, maar ook van spierpijn en krampen.    

Waar is magnesium goed voor?

Zoals al eerder vermeld, is magnesium een zeer belangrijk mineraal dat de natuurlijke processen in het lichaam ondersteunt. Zo is het mineraal betrokken in maar liefst 300 verschillende lichaamsprocessen. Wil je graag je gezonde tanden en botten behouden? Dan kan je zeker op magnesium rekenen om je te helpen. Verder helpt het mineraal ook met het geheugen en kan het vermoeidheid tegengaan. Kortom, dit mineraal is onmisbaar voor de gezonde werking van het lichaam.  

Wanneer heb je last van een magnesiumtekort?

Een zeer ernstig magnesiumtekort is gelukkig genoeg eerder zeldzaam aangezien normale en gezonde eetgewoonten ervoor zorgen dat het lichaam over voldoende magnesium beschikt. Normale bloedwaarden zijn tussen de 0,7 en 1,0 mmol/liter. Een tekort kan echter wel ontstaan wanneer het lichaam onvoldoende magnesium uit de voeding of bij een te lage voedselinname. Verder kan langdurige diarree of overmatig zweten er ook voor zorgen dat je lichaam veel magnesium verliest. Ook sporters hebben baat bij een verhoogde inname, aangezien zware fysieke inspanningen ervoor zorgen dat het lichaam veel energie gaat verbruiken. De gunstige effecten van magnesium op de werking van de botten en spieren maakt het mineraal extra belangrijk voor sporters. Een tekort brengt vaak klachten van pijnlijke spieren en spierkrampen met zich mee, maar het kan ook zijn dat je met ernstigere klachten zoals hartritmestoornissen wordt geconfronteerd.  

Normale bloedwaarden zijn tussen de 0,7 en 1,0 mmol/liter.

Tabletten om een magnesiumtekort te voorkomen

Wanneer je lichaam onvoldoende magnesium opslaat uit voeding of wanneer je een verhoogde behoefte hebt aan het mineraal, kan een supplement in de vorm van tabletten helpen om het tekort tegen te gaan. Een dagelijkse dosis tussen de 300 en 400 mg wordt aangeraden om een gezonde werking van het lichaam te garanderen. Supplementen kunnen het lichaam helpen om gezond te blijven wanneer er sprake is van een tekort. Magnesiumtabletten kunnen ook aangevuld zijn met andere mineralen zoals calcium om de vorming van sterke beenderen te begunstigen.   magnesium supplement

Vul je voeding aan met magnesiumtabletten

Aangezien het lichaam zelf geen magnesium kan aanmaken, is het afhankelijk van voeding om aan een gezonde dosis te komen. Een eerste stap om een magnesiumtekort tegen te gaan is dan ook om ervoor te zorgen dat je een gezond en gevarieerd volgt. Bladgroenten zoals spinazie en boerenkool zijn een goede natuurlijke bron van magnesium. Ook peulvruchten, noten, volkoren granen en bananen kunnen je helpen om een tekort tegen te gaan. Wanneer een aanpassing van je voedingsgewoonten onvoldoende effect heeft, kun je ook je voeding aanvullen met supplementen. Voor een mild magnesiumtekort behoren magnesiumtabletten dan ook tot de meest voor de hand liggende oplossingen.    
 

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.