15-07-2020 | Algemeen welzijn

MCT-olie

Geschreven door Niels Superfoods

In de wereld van keto diëten begint MCT-olie al snel naamsbekendheid te verwerven. De olie zou namelijk veel gezonde vetten bevatten en dus ook goed voor de gezondheid zijn. Vooral de ketenlengte van de vetten is wat MCT-olie zo bijzonder zou maken. Wil je meer weten over deze olie? Lees dan zeker verder. 

Wat is MCT-olie?

De afkorting MCT staat voor Medium Chain Trigycerides (of middellange ketenvetzuren in het Nederlands). De lengte van de ketens in de olie zou bijdragen aan een verbeterde verteerbaarheid. MCT-olie wordt voornamelijk gewonnen uit kokosnoot en palm en heeft een neutrale smaak. Waar MCT-olie zich onderscheidt van gewoon kokosvet is dat het bij kamertemperatuur ook vloeibaar is terwijl kokosvet pas smelt tussen 30 en 37 graden Celsius.  

Wat zijn de voordelen van MCT-olie?

MCT-olie zou volgens sommigen vele gezondheidsvoordelen hebben zoals het verhogen van de vetverbranding en het remmen van de honger en de eetlust. Verder wordt de olie snel in het lichaam opgenomen en zou het zelfs gezond zijn voor de hersenen met verbeterde concentratie als gevolg. 

In keto diëten wordt MCT-olie vaak gebruikt om het lichaam sneller in ketose te krijgen. Ketose is een toestand waarbij het lichaam niet langer koolhydraten, maar wel vetten verbrandt. Dit wordt bereikt door een dieet met veel vetten en weinig koolhydraten. De vetten in MCT-olie zijn dan ook perfect als aanvulling op een keto dieet met veel vetten en weinig koolhydraten. 

Ook voor atleten zou MCT-olie voordelen hebben. Door de middellange ketens kan MCT-olie namelijk sneller door het lichaam worden opgenomen. Hierdoor beschikt het lichaam veel sneller over de energie die in de vetten zit. 

Is MCT-olie werkelijk zo gezond?

mct-olie voordelen

De voordelen van MCT-olie klinken waarschijnlijk wel aanlokkelijk, maar is deze olie nu werkelijk een wondermiddel? De wetenschap heeft tot op heden nog geen bewijs gevonden voor veel van de claims rond MCT-olie. Wat echter wel bewezen is, is dat de olie inderdaad sneller door het lichaam wordt opgenomen en zelfs over 10% minder calorieën beschikt dan andere soorten olie met lange ketens. 
MCT-olie is dus zeker niet ongezond en kan zelfs een goede aanvulling zijn om vetten aan je dieet toe te voegen, maar een werkelijk wondermiddel is het volgens huidige wetenschappelijke inzichten nog niet.   
 

MCT-olie kan mogelijk helpen bij gewichtsverlies

Hoewel het onderzoek gemengde resultaten heeft opgeleverd, zijn er verschillende manieren waarop MCT's kunnen helpen bij het gewichtsverlies, waaronder:

  • Lagere energiedichtheid. MCT's leveren ongeveer 10% minder calorieën dan LCT's, of 8,4 calorieën per gram voor MCT's versus 9,2 calorieën per gram voor LCT's . Merk echter op dat de meeste bak- en braadoliën zowel MCT's als LCT's bevatten, waardoor een eventueel calorieverschil kan worden tenietgedaan.
  • Verhoog de volheid. Een studie vond dat in vergelijking met LCT's, MCT's resulteerde in een grotere toename van peptide YY en leptine, twee hormonen die helpen bij het verminderen van de eetlust en het verhogen van het gevoel van volheid.
  • Vetopslag. Aangezien MCT's sneller worden geabsorbeerd en verteerd dan LCT's, worden ze eerst als energie gebruikt in plaats van opgeslagen als lichaamsvet. MCT's kunnen echter ook als lichaamsvet worden opgeslagen als er overtollige hoeveelheden worden geconsumeerd.
  • Verbrand calorieën. Verschillende oudere dierlijke en menselijke studies tonen aan dat MCT's (voornamelijk C8 en C10) het vermogen van het lichaam om vet en calorieën te verbranden kunnen verhogen.
  • Groter vetverlies. Uit één studie bleek dat een MCT-rijk dieet een grotere vetverbranding en vetverlies veroorzaakt dan een dieet dat hoger is in LCT's. Deze effecten kunnen echter na 2-3 weken verdwijnen zodra het lichaam zich heeft aangepast.

Houd er echter rekening mee dat veel van deze studies een kleine steekproef hebben en geen rekening houden met andere factoren, zoals fysieke activiteit en het totale calorieverbruik.

Bovendien hebben sommige studies aangetoond dat MCT's kunnen helpen bij gewichtsverlies, maar andere studies hebben geen effecten gevonden.

Volgens een ouder overzicht van 21 studies hebben 7 beoordeelde volheid, 8 gemeten gewichtsverlies en 6 beoordeelde calorieverbranding.

Slechts 1 studie vond stijgingen in volheid, 6 observeerden verminderingen in gewicht, en 4 merkten verhoogde calorieverbranding op.

In een ander overzicht van 12 dierstudies rapporteerden 7 een afname in gewichtstoename en 5 vonden geen verschillen. In termen van voedselinname vonden 4 een afname, 1 een toename en 7 geen verschillen.

Bovendien was de hoeveelheid gewichtsverlies veroorzaakt door MCT's zeer bescheiden.

Een overzicht van 13 menselijke studies bleek dat, gemiddeld, de hoeveelheid verloren gewicht op een dieet hoog in MCT's was slechts 1,1 pond (0,5 kg) over 3 weken of meer, in vergelijking met een dieet hoog in LCT's.

Een andere oudere 12 weken durende studie vond dat een dieet rijk aan middellange keten triglyceriden resulteerde in 2 pond (0,9 kg) extra gewichtsverlies, in vergelijking met een dieet rijk aan LCT.

Meer recente, hoogwaardige studies zijn nodig om te bepalen hoe effectief MCT's zijn voor gewichtsverlies, evenals welke bedragen moeten worden genomen om de vruchten te plukken.

SAMENVATTING

MCT's kunnen helpen gewichtsverlies door het verminderen van calorie-inname en vet opslag en het verhogen van volheid, calorieverbranding, en keton niveaus op low-carb diëten. Toch zijn de effecten van een hoog MCT-dieet op het gewichtsverlies over het algemeen vrij bescheiden.

 

Andere potentiële gezondheidsvoordelen van MCT-olie

 

Het gebruik van middellange-keten-triglyceriden en MCT-olie is in verband gebracht met verschillende andere voordelen voor de gezondheid.

 

Cholesterol

 

MCT's zijn in verband gebracht met een lager cholesterolgehalte in zowel dierlijk als menselijk onderzoek.

 

Zo bleek uit één dierstudie dat het toedienen van MCT's aan muizen hielp het cholesterolgehalte te verlagen door de uitscheiding van galzuren te verhogen.

 

Ook een oudere studie bij ratten koppelde de inname van kokosnootolie van de eerste persing aan verbeterde cholesterolniveaus en hogere antioxidantniveaus.

 

Een andere oudere studie bij 40 vrouwen vond dat het consumeren van kokosolie samen met een caloriearm dieet LDL (slechte) cholesterol verlaagt en HDL (goede) cholesterol verhoogt, in vergelijking met vrouwen die sojaolie consumeren.

 

Verbeteringen in het cholesterol- en antioxidantengehalte kunnen leiden tot een verminderd risico op hartaandoeningen op de lange termijn.

 

Het is echter belangrijk om op te merken dat sommige oudere studies melden dat MCT-supplementen geen of zelfs negatieve effecten hadden op het cholesterol.

 

Eén studie bij 14 gezonde mannen meldde dat MCT-supplementen het cholesterolgehalte negatief beïnvloedden, waardoor het totale cholesterolgehalte en het LDL (slechte) cholesterolgehalte stegen, beide risicofactoren voor hart- en vaatziekten.

 

Bovendien worden veel voorkomende bronnen van MCT's, waaronder kokosolie, beschouwd als verzadigde vetten.

 

Hoewel studies aantonen dat een hogere inname van verzadigd vet niet gepaard gaat met een verhoogd risico op hartziekten, kan dit verband houden met verschillende risicofactoren voor hartziekten, waaronder hogere niveaus van LDL (slechte) cholesterol en apolipoproteïne B.

 

Daarom is er meer onderzoek nodig om de complexe relatie tussen MCT's en cholesterolniveaus te begrijpen, evenals de mogelijke effecten op de gezondheid van het hart.

SAMENVATTING

Diëten die hoog zijn in MCT-rijke voedingsmiddelen zoals kokosolie kunnen een gezond cholesterolgehalte ondersteunen. Het bewijs is echter gemengd.

 

 

Diabetes

 

MCT's kunnen ook helpen om de bloedsuikerspiegel te verlagen. In één studie verhoogden diëten die rijk zijn aan MCT's de insulinegevoeligheid bij volwassenen met type 2 diabetes.

 

Een andere studie bij 40 personen met overgewicht en type 2 diabetes vond dat het aanvullen met MCT's de risicofactoren voor diabetes verbeterde. Het verminderde lichaamsgewicht, de tailleomvang en de insulineresistentie.

 

Bovendien bleek uit een dierstudie dat het toedienen van MCT-olie aan muizen een vetrijk dieet hielp beschermen tegen insulineresistentie en ontsteking.

 

Echter, het bewijs dat het gebruik van middellange-keten triglyceriden om diabetes te helpen beheersen is beperkt en verouderd. Meer recent onderzoek is nodig om de volledige effecten ervan te bepalen.

 

SAMENVATTING

 

MCT's kunnen helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen door de insulineresistentie te verminderen. Er is echter meer onderzoek nodig om dit voordeel te bevestigen

 

Hersenfunctie

 

MCT's produceren ketonen, die fungeren als een alternatieve energiebron voor de hersenen en zo de hersenfunctie kunnen verbeteren bij mensen die ketogene diëten volgen (gedefinieerd als de inname van koolhydraten minder dan 50 g/dag).

 

De laatste tijd is er meer belangstelling voor het gebruik van MCT's om hersenaandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer en dementie te helpen behandelen of te voorkomen.

 

Een grote studie heeft aangetoond dat MCT's het leren, het geheugen en de verwerking van de hersenen verbeteren bij mensen met een milde tot matige ziekte van Alzheimer. Dit effect werd echter alleen waargenomen bij mensen die niet de APOE4 genvariant hadden.

 

Over het algemeen is het bewijs beperkt tot korte studies met een kleine steekproef, dus er is meer onderzoek nodig.

SAMENVATTING

MCT's kunnen de hersenfunctie verbeteren bij mensen met de ziekte van Alzheimer die een bepaalde genetische samenstelling hebben. Er is meer onderzoek nodig.

 

 

Andere medische aandoeningen

 

Omdat MCT's een gemakkelijk te absorberen en te verteren energiebron zijn, worden ze al jaren gebruikt voor de behandeling van ondervoeding en aandoeningen die de opname van voedingsstoffen belemmeren.

 

Omstandigheden die profiteren van middellange-keten-triglyceride-supplementen zijn onder andere:

 

  • diarree
  • steatorroe (vette indigestie)
  • leveraandoening

 

Patiënten die een darm- of maagoperatie ondergaan, kunnen er ook baat bij hebben.

 

Bewijs ondersteunt ook het gebruik van MCT's in ketogene diëten voor de behandeling van epilepsie.

 

Het gebruik van MCT's stelt kinderen die aanvallen hebben in staat om grotere porties te eten en meer calorieën en koolhydraten te verdragen dan de klassieke ketogene diëten toelaten.

 

 

SAMENVATTING

 

MCT's helpen bij de behandeling van een aantal aandoeningen, waaronder ondervoeding, malabsorptieproblemen en epilepsie.

 

Conclussie

 

Triglyceriden voor de middellange termijn hebben veel potentiële voordelen voor de gezondheid.

 

Hoewel ze geen ticket naar dramatisch gewichtsverlies zijn, kunnen ze een bescheiden voordeel opleveren. Hetzelfde kan worden gezegd voor hun rol in het uithoudingsvermogen oefening.

 

Om deze redenen kan het toevoegen van MCT-olie aan uw dieet het proberen waard zijn.

 

Vergeet echter niet dat voedselbronnen zoals kokosnootolie en gras-gevoede zuivel extra voordelen bieden die supplementen niet bieden.

 

Als u erover denkt om MCT-olie te proberen, praat dan eerst met een gezondheidsprofessional. Zij kunnen u helpen bepalen of ze goed voor u zijn.

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.