18-05-2020 | Algemeen welzijn

Gewichtstoename tijdens de menopauze: Zo houd je de menopauzekilootjes onder controle

Geschreven door Niels Menopauze afvallen

Heel wat vrouwen merken tijdens de menopauze dat de weegschaal plots wat extra kilootjes weergeeft. De extra kilootjes lijken zich ook sneller vast te zetten rond de buik. De gemiddelde vrouw blijkt zo ongeveer drie kilo bij te komen tijdens de overgang en menopauze.

Het lijkt voor veel vrouwen dan ook heel moeilijk om hun gewicht te kunnen behouden tijdens deze periode. Toch kun je aan de hand van enkele simpele adviezen de gewichtstoename een halt toeroepen.    

Waar komt die plotse gewichtstoename vandaan?

De overgang en de menopauze is een periode waarin het lichaam veel veranderingen ondergaat. Het lichaam maakt tijdens deze periode namelijk minder van het vrouwelijke hormoon oestrogeen aan. De verminderde oestrogeengehaltes in het lichaam zorgen ervoor dat het lichaamsvet zich sneller rond de buik gaat vastzetten. Verder zorgt een vertraagd metabolisme ervoor dat het lichaamsgewicht sneller toeneemt. Wanneer een vertraagd metabolisme gecombineerd wordt met weinig lichaamsbeweging en ongezonde eetgewoonten zal het lichaamsgewicht stijgen. Zowel mannen als vrouwen krijgen te maken met een vertraagd metabolisme naar mate ze ouder worden. Daarom wordt het steeds makkelijker om kilo’s aan te komen naar mate we ouder worden.  

Fit door de menopauze

Veel vrouwen vragen zich af of de extra menopauzekilootjes onvermijdelijk zijn. Bijna iedereen krijgt er namelijk wel mee te maken en dat is ook niet zorgwekkend. Het blijft echter belangrijk om de extra kilootjes onder controle te houden. Een gezonde levensstijl helpt je niet enkel om gewichtstoename tegen te gaan, maar zorgt er ook voor dat je fit blijft.

Zorg voor voldoende beweginggewicht menopauze beweging

Een goede dosis lichaamsbeweging is een aanrader voor iedereen, maar tijdens de menopauze is het extra belangrijk om in beweging te blijven. Door voldoende te blijven bewegen vermijd je verlies van spiermassa en kun je gewichtstoename verminderen. Probeer om iedere dag een half uur tot een uur te bewegen. Wandelen of fietsen zijn perfecte activiteiten om in topvorm te blijven. Je hoeft zeker niet altijd intensief te sporten om in beweging te blijven. Joggen of lopen zijn goede vormen van lichaamsbeweging, maar wandelen is evenzeer een goed minder intensief alternatief.   

Blijf gezond eten

Het belang van gezonde voeding mag zeker niet onderschat worden. Tijdens de menopauze is het ook belangrijk om niet in verleiding gebracht te worden door crashdiëten waarmee je op korte tijd veel gewicht kunt verliezen. Deze diëten beperken de calorie-inname sterk waardoor het mogelijk is om op korte tijd veel af te vallen. Op lange termijn is het echter niet haalbaar om deze diëten te blijven volgen waardoor de kilo’s er vaak gewicht menopauze voedingeven snel terug bijkomen als dat ze zijn verdwenen. Je kiest dan ook beter voor gezonde voedingsgewoonten die ook haalbaar zijn op lange termijn. Baseer je voeding op de voedingsdriehoek en probeer snoep en frisdrank zo veel mogelijk te vermijden. 

Kort samengevat, een gezonde levensstijl met voldoende beweging en gezonde voedingsgewoonten is de beste manier om de extra kilootjes die de menopauze met zich meebrengt te beperken. 
 

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.