02-06-2020 | Algemeen welzijn

Wat doe je tegen nachtelijk zweten tijdens de overgang?

Geschreven door Niels Menopauze zweten

Word je ’s nachts soms ook drijfnat wakker? Maak je vooral geen zorgen, want veel vrouwen in de overgang hebben namelijk last van nachtelijk zweten. Natuurlijk is het niet aangenaam om ’s nachts badend in het zweet wakker te worden: je nachtrust verslechterd en je voelt je alles behalve comfortabel.

Gelukkig kun je met enkele simpele tips de klachten van nachtelijk zweten verminderen. Lees dus zeker verder om meer te weten te komen over de oorzaak van nachtelijk zweten en wat eraan te doen.  

Waarom heb je last van nachtelijk zweten?

De menopauze wordt vooral geassocieerd met klachten zoals opvliegers waar je het plots erg warm krijgt en ook plots kunt beginnen zweten. De oorzaak van nachtelijk zweten is dezelfde als die van een opvlieger: namelijk een verandering in de hormoonverhoudingen in je lichaam. Tijdens de overgang daalt het oestrogeengehalte in je lichaam. Dit hormoon regelt naast de menstruele cyclus ook de temperatuur in het lichaam waardoor je tijdens de menopauze dus plots last kunt krijgen van plotse temperatuurschommelingen. Kort samengevat: nachtelijk zweten is eigenlijk simpelweg een opvlieger in de nacht. Lees ook zeker onze blog over opvliegers voor meer informatie en tips tegen dit veelvoorkomende kwaaltje.

Enkele tips om nachtelijk zweten aan te pakken

Aangezien een opvlieger en nachtelijk zweten eigenlijk hetzelfde kwaaltje zijn, gelden veel tips voor opvliegers ook voor nachtelijk zweten. Zo zorg je er het best voor dat je slaapkamer lekker fris en goed verlucht is. Laat dus zeker je raam even open staan voor het slapengaan. In de zomer kan het ook handig zijn om een reflectieve folie tegen het raam te plakken om de warmte beter buiten te houden. Je sluit de ramen ook beter wanneer het buiten erg warm is. Laat in dat geval de deur van je slaapkamer openstaan om voor voldoende frisse lucht te zorgen. Een ventilator kan ook voor verkoeling zorgen wanneer de buitentemperatuur sterk begint toe te nemen.  

Verder kies je beter voor lakens en slaapkleding die gemaakt zijn van natuurlijke vezels zoals katoen. Deze stoffen ademen beter en absorberen beter zweet. Synthetische stoffen zoals nylon zijn dan ook af te raden. 

Cafeïne en alcohol kunnen ook een opvlieger uitlokken. Je vermijdt dranken met alcohol en cafeïne dan ook het best voor het slapengaan. Naast nachtelijk zweten kunnen alcohol en cafeïne er ook voor zorgen dat je minder goed kunt slapen. 

Wanneer je ’s nachts wat verkoeling nodig hebt, kan het handig zijn om een coldpack onder je kussen te leggen. Zo heb je altijd een frisse kant om op te gaan liggen, daarnaast kun je het coldpack ook gebruiken om je voorhoofd of nek mee af te koelen. Een koud washandje op je nachtkastje kan ook handig zijn om jezelf even op te frissen na een zweetuitbraak.  

Een warme douche of bad voor het slapengaan klinkt misschien heerlijk, maar te heet water kan er ook voor zorgen dat je ’s nachts begint te zweten. Let dus zeker op de temperatuur van het water wanneer je ’s avonds toch een bad of douche wilt nemen. Wanneer je ’s avonds een douche neemt, kan het ook helpen om met natte haren te gaan slapen. Zo blijft je hoofd tijdens de eerste uren van de nacht lekker koel. 

Kort samengevat:

  • Zorg voor een frisse slaapkamer die voldoende verlucht is.
  • Natuurlijke vezels voor je slaapkleding en lakens ademen beter.
  • Vermijd voor het slapengaan warme douches en baden.
  • Alcohol en cafeïne kunnen nachtelijk zweten uitlokken.
  • Een coldpack onder je kussen zorgt voor verkoeling. 
     
Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.