Toon alle thema's »

Parentale burn-out

parentale burn-outDe parentale burn-out: een typisch fenomeen van de 21ste eeuw. Schattige babykleertjes kopen, de babykamer inrichten en grootouders die op eender welk moment zouden willen inspringen voor hulp… Het lijkt fantastisch, maar tegelijkertijd rust er vaak een grote druk op de schouders van ouders. De vele taken die op hun neer vallen en de stress die daar mee gepaard gaat, kan ervoor zorgen dat ze opgebrand raken. Je moet zorgen voor je gezin, eventueel ook voor je ouders, je moet werken en dan zijn er ook nog eens al die sociale verplichtingen. Je bent overal nodig. Plots wordt het moeilijk om je taken evenwichtig te verdelen. Je hebt het gevoel dat je faalt, dat je moe bent en je overdonderd wordt. Kortom, een burn-out als mamaloert om de hoek. Niet alleen moeders krijgen hier echter mee te maken, ook vaders en oudersin het algemeen zijn tegenwoordig meer vatbaar voor een burn-out.

Overspannen door kind

Voor redelijk wat ouders begint het ouderschap na een tijdje meer moeite te kosten. Er duiken verschillende problemen op zoals bijvoorbeeld je partner die een andere mening heeft over de opvoeding, maar het kan ook zijn dat je kind plots iets heeft en je niet goed weet hoe je hier mee moet omgaan. Je kind krijgt buien en een uitgesproken mening. Je voelt je doodmoe en hebt het gevoel dat je je kind niet kan geven wat hij of zij verdient. Daarbij komt vaak ook nog kijken dat je ouders of schoonouders je adviezen willen geven die er alleen maar voor zorgen dat je het gevoel krijgt dat je niet goed genoeg bent. Voor je het weet, raak je overbelast en krijg je te maken met een burn-out. 

Parentale burn-out

Een parentale burn-out kent verschillende oorzaken en gaat ook gepaard met heel wat symptomenof kenmerkendie geleidelijk aan ontstaan. Een burn-out duikt niet plots op, maar sluipt eerder langzaam in. Hieronder kan je meer lezen over de oorzaken, symptomen en kenmerken van een burn-out bij ouders.

Parentale burn-out oorzaken

parentale burn-out kind Als ouder heb je vaak het gevoel dat je 24 uur per dag aan het werk bent. Een evenwicht vinden tussen je sociale leven, je werk en je gezinsleven kan een hele opgave zijn. Daarbij komt ook nog kijken dat er in de media een ideaalbeeld geschetst wordt van ouders dat vaak niet geëvenaard kan worden. In een competitieve maatschappij als de onze liggen verwachtingen hoger en wordt de focus op onze kinderen groter. Zowel ouders als kinderen ervaren een grotere druk dan vroeger om deze verwachtingen in te lossen. Meer doen in minder tijd. En dat brengt natuurlijk stress met zich mee. 12% van de Belgische ouders zou dan ook te maken krijgen met een parentale burn-out. Vooral vrouwen hebben bovendien de neiging om eerst te zorgen voor anderen en dan pas naar zichzelf te kijken. Daarom komen burn-outs ook vooral voor bij werkende moeders.

Een burn-out ontstaat geleidelijk aan. Je voelt je continu moe, je bent sneller geïrriteerd en je voelt ook minder emotie naar je kinderen toe. Daarnaast voel je je alsof je het nooit goed genoeg kan doen en ben je gefrustreerd over eenvoudige zorg voor je kinderen. Wanneer je draagkracht niet groot genoeg is, kan dit uiteindelijk leiden tot burn-out klachten. 

Parentale burn-out symptomen 

Een parentale burn-out ontstaat niet plots, maar ontwikkelt zich geleidelijk aan. Als je denkt overspannente zijn door moederschap, zijn er heel wat signalen die daar al een tijdje op kunnen wijzen. Kenmerkenof symptomen van ouders die kampen met een burn-out zijn onder andere: 

  • Slaapproblemen die leiden tot vermoeidheid
  • Vergeetachtigheid
  • Concentratieproblemen
  • Prikkelbaarheid (je bent sneller geïrriteerd)
  • Negatieve stemming, waaronder depressieve gevoelens en nergens meer zin in hebben
  • Hoofdpijn of migraine
  • Faalangst
  • Hoge bloeddruk 

Daarnaast zijn er ook heel wat andere symptomen die gepaard kunnen gaan met een burn-out. Zo gaat een burn-out vaak samen met relatieproblemen, waardoor je in de meeste gevallen ook minder zin in seks zult hebben. Verder kan je ook te maken krijgen met een verhoogde hartslag, duizelingen, buikpijn en acné. Een overbelasting kan zich ook weerspiegelen in je spieren. Zo kan je last krijgen van lage rugpijn, nek- en schouderklachten, pijnlijke spieren en gespannen kaken. 

Burn out door gezinssituatie

Ouders met kinderen die ADHD of autisme hebben, ervaren vaak een extra grote druk en daardoor ook een pak meer stress. Als ouder ben je vaak de belangrijkste verzorger en dergelijke aandoeningen kunnen je doen twijfelen of je wel een goede ouder bent voor je kind. Moeders en vaders die een kind hebben met autisme of een andere ontwikkelingsstoornis raken vaak sneller overbelast. Ze voelen een soort onmacht en daarnaast ontbreekt er ook een bepaalde wederkerigheid vanuit het kind, wat zorgt voor heel wat extra druk. Als je deze stress voor een langere tijd ervaart, kan je overspannen raken, wat uiteindelijk ook kan leiden tot burn-out. 

Verder zijn ook alleenstaande oudersextra vatbaar voor een burn-out. Wanneer je relatie uiteenvalt, sta je er plots alleen voor. Ineens moet je de opvoeding van de kinderen op je nemen, maar daarnaast vallen ook het huishouden en boodschappen doen plots op je schouders. Bovendien is er vaak meer twijfel omdat je alles alleen moet beslissen zonder de mening van je partner.Alleenstaande moederskampen daarom vaker met een burn-out.

Parentale burn-out behandeling

Hoe kan je een burn-out oplossen? Wanneer je doodmoe en gefrustreerd bent door het gevoel dat je faalt in je opvoeding, is het belangrijk om eerst aan jezelf te gaan denken. Een gestreste en gespannen ouder weerspiegelt zich namelijk ook weer op je kind. Daarom is het belangrijk om goed te herstellen. Hoe doe je dit? Vraag hulp bij een parentele burn-out. Een ontspannen avondje voor jezelf waarbij iemand anders op je kinderen past, kan je al een heel pak vooruithelpen. Een lange termijn oplossing is echter ook vaak aangewezen. In dat geval kan je altijd hulp gaan zoeken of raad gaan vragen bij een arts.

Parentale burn-out voorkomen 

parentale burn-out voorkomen Een burn-out voorkomen, daarentegen, is heel wat praktischer dan het te behandelen. Hier bestaan verschillende tips voor, en ze zijn niet eens zo moeilijk. Zo kan het bijvoorbeeld deugd doen om te praten met andere ouders. Hoewel we niet graag praten over onze twijfels, zal je door te praten met andere ouders merken dat het bij iedereen wel eens in het honderd kan lopen. Verder is het belangrijk om af en toe tijd voor jezelf in te lassen. Maak tijd voor leuke activiteiten die je helpen ontspannen en je eens uit je dagelijkse routine nemen.

Probeer jezelf wat minder druk op te leggen en het perfectionisme achterwege te laten. Dat betekent dat je er niet naar moet streven om een perfecte ouder te zijn, maar om er eentje te zijn die goed genoeg is. Hou ook in je achterhoofd dat kwantiteit niet zozeer telt, maar vooral kwaliteit. Neem daarom eens wat minder hooi op je vork en schakel hulp van een ouder of een vriend in om eens voor de kinderen te zorgen. En vergeet zeker niet: af en toe eens goed huilen is zeker geen taboe, maar laten je stresshormonen net wegvloeien.