085/016 08 96

Ma - Vr9u30 - 18u

Momenteel niet bereikbaar
12-01-2023 | Algemeen welzijn

Hoe probiotica jouw spijsvertering kunnen verbeteren

Geschreven door Niels darmgezondheid probiotica Darmen

Probiotica zijn micro-organismen die voordelig zijn voor de gezondheid van het lichaam waarin ze leven. Ook het menselijk lichaam is afhankelijk van verschillende soorten microben om goed te blijven functioneren. Probiotica zijn goede bacteriën die hierbij kunnen helpen. Ze bieden ondersteuning voor allerlei mechanismen binnen de spijsvertering en beschermen je tegen ziektekiemen. Lees hier hoe probiotica juist werken, hoe ze je spijsvertering verbeteren en in welke voeding je probiotica terugvindt.

Spijsvertering en probiotica

Probiotica kunnen helpen bij spijsverteringsproblemen zoals:

  • Koliekpijn
  • Constipatie
  • Ziekte van Chron
  • Inflammatoire darmziekte 
  • Prikkelbare darm syndroom
  • Lactose-intolerantie
  • Colitis ulcerosa

Hoe ze dit juist doen en wie daar vooral baat bij heeft, zijn vragen waar nog steeds onderzoek naar gedaan wordt. De meeste onderzoeken over probiotica zijn beperkt in grootte en vertellen ons niets over de manier waarop probiotica de spijsvertering verbetered. Het is ook nog niet volledig duidelijk wat de meest doeltreffende dosis van probiotica is in de vorm van een supplement.

Het is wel al aangenomen dat probiotica veilig zijn voor de meeste mensen en er zijn enkele richtlijnen. Dit weten we wel:

Ecosystemen binnen de spijsvertering verschillen

Mensen die last hebben van constipatie hebben een ander ecosysteem binnen hun spijsvertering dan mensen zonder constipatie. Dit wil zeggen dat de samenstelling van de microbe-soorten in hun darmen anders is. Het is echter niet duidelijk of constipatie een oorzaak of een symptoom is van dit verschil.

Probiotica beïnvloeden de zuurtegraad

De zuurtegraad of pH-waarde in de dikke darm kan verlaagd worden door probiotica. Door deze lagere zuurtegraad zal de ontlasting makkelijker door de dikke darm kunnen passeren.

Probiotica helpen bij diarree

Wie diarree heeft door antibiotica of Clostridium difficile kan deze vervelende kwaal verlichten of verhelpen met gebruik van probiotica. Dat komt omdat hierdoor de goede bacteriën die mogelijk uitgeroeid werden door de antibiotica, aangevuld kunnen worden.

Probiotica absorberen eiwitten

Je gezondheid is erg afhankelijk van de manier waarop je lichaam voeding verteerd en voedingsstoffen opneemt. Probiotica spelen een belangrijke rol in het opnemen van essentiële eiwitten, vitamines en andere voedingsstoffen uit je voeding.

Hierbij is het belangrijk om te onthouden dat er verschillende probiotica zijn die ook verschillende functies in het lichaam vervullen. Er is nog bijkomend onderzoek nodig om te ontdekken wat de specifieke voordelen per soort zijn. Het meeste bestaande onderzoek gaat over de Lactobacillus en Bifidobacterium-geslachten.

Hieronder vallen de volgende soorten:

  • L. acidophilus
  • L. casei
  • L. plantarum
  • B. lactis
  • B. longum
  • B. bifidum

Onderzoek suggereerde dat B. Lactis en L. Casei constipatie kunnen verminderen. Probiotica die niet onder de Lactobacillus en Bifidobacterium-geslachten hoort, is nog niet genoeg onderzocht om met enige zekerheid te kunnen zeggen dat deze veilig zijn. 

Omdat probiotica oraal worden ingenomen, is de mate waarin ze werken afhankelijk van hoe goed ze bestand zijn tegen de heel zure omgeving van de maag en het maag-darmkanaal. De hoogste kwaliteit van probiotica zullen intact blijven nadat ze de maag zijn gepasseert. Zo kunnen ze in de darmen helpen om voedingsstoffen op te nemen. 

Probiotica zijn levende wezens en hun levensvatbaarheid kan aangetast worden door hoe ze verpakt en bewaard worden. Er is nog meer onderzoek nodig over het toedienen van probiotica en hoe we ze in de darmen kunnen houden eens ze daar zijn. Met de huidige methoden en kennis is het niet waarschijnlijk dat een toegediende dosis probiotica voor eeuwig in je lichaam blijft. Daarom is het momenteel aangeraden om dagelijks probiotica in te nemen als je dit doet.

Hoe probiotica gebruiken om de spijsvertering te verbeteren?

Met probiotica kan je je gezondheid verbeteren door je spijsvertering een boost te geven. Dit doe je door je dagelijkse consumptie van probiotica te verhogen in de vorm van voeding of supplementen. Er bestaan allerlei soorten voeding die bomvol probiotica zitten. Voorbeelden zijn:

  • Sauerkraut
  • Kimchi
  • Kefir
  • (Griekse) yoghurt
  • kombucha

Als je met probiotica wil beginnen, start dan met een kleine dosis en verhoog deze langzaamaan. Let op of je mogelijke bijwerkingen krijgt, zowel positief als negatief. Let ook op hoe verschillende probiotica-soorten je lichaam beïnvloeden. Je kan dit bijvoorbeeld doen door een voedingsdagboek bij te houden.

5 tips voor het innemen van probiotica

1.    Verhoog CFU’s langzaam aan 

CFU’s of colony forming units (kolonie-vormende eenheden) is een maat voor de kracht van een probiotica-supplement. Het getal slaat op het aantal levende bacteriën of bacteriekiemen in het supplement zitten, waarvan wordt verondersteld dat elke bacterie een kolonie kan vormen.

De aangeraden dagelijkse dosis CFU’s is 1 tot 10 miljard. Begin met 1 CFU en verhoog dan stilletjes de dosis terwijl je oplet hoe je lichaam reageert. Kefir bevat bijvoorbeeld 15 tot 20 CFU’s per glas. Supplementen zijn krachtiger en het aantal CFU’s is normaal terug te vinden op de verpakking.

2.    Vraag professioneel advies

Als je geen ervaring hebt met probiotica en overweegt om supplementen in te nemen, vraag dan raad aan een arts of diëtist. Zij kunnen je vertellen hoe je dit het beste aanpakt en welke supplementen het meest geschikt zijn.

3.    Probeer eerst voeding in plaats van supplementen

Je kan altijd probiotica innemen via een supplement, maar het is veel beter om ze rechtstreeks uit hun natuurlijke bron te halen. Voeding die probiotica bevat, heeft meestal een grote variatie aan soorten. Bij supplementen is het aantal soorten beperkter.

4.    Neem probiotica met regelmaat

Neem je probiotica steeds in voor je maaltijden in plaats van erna.

5.    Lees de etiketten

Niet alle supplementen zijn van even goede kwaliteit. Lees daarom goed de etiketten en volg de instructies om ze te bewaren. Als je niet zeker bent van welke merken betrouwbaar zijn, vraag dan raad aan je arts.

De voordelen van probiotica

Het innemen van probiotica kan helpen bij:

  • Prikkelbare darm syndroom
  • Verhoogde cholesterol
  • Het opnemen van voedingsstoffen
  • Diarree
  • Constipatie
  • Lactose-intolerantie
  • Gewichtstoename

Door de bovenstaande klachten te verminderen zal je levenskwaliteit en algemeen welzijn verhogen. De voordelen van probiotica voor je darmen zijn breder dan enkel een gezonde stoelgang. Een gezonde spijsvertering is ook voordelig voor mentale gezondheid en de werking van je immuunsysteem. Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar de voordelen van probiotica voor orale gezondheid en de huid. Doordat probiotica helpen bij het opnemen van eiwitten, vergemakkelijken ze ook het herstel van je lichaam na het sporten en verminderen ze spierpijn.

Risico’s en bijwerkingen van probiotica

probiotica dokter bijwerkingenOver het algemeen worden probiotica veilig geacht voor de meeste mensen. Er zijn nog geen ernstige risico’s gelinkt aan het innemen van probiotica. De meest voorkomende bijwerkingen zijn een opgeblazen gevoel en flatulentie. Als je merkt dat je negatieve bijwerkingen hebt zoals buikpijn, neem dan meteen minder CFU’s in en probeer het daarna terug op te bouwen. 

Het is altijd een goed idee om advies te vragen aan je dokter als je een nieuw supplement gaat innemen. Vooral als je overweegt om je kind een probioticum te geven. Probiotica zijn niet geschikt voor erg jonge kinderen en mensen met een chronische ziekte of verzwakt immuunsysteem. Probiotica kunnen ook nooit medicatie op voorschrift vervangen, tenzij je dokter dit aanraad.

 

Er bestaat voldoende onderzoek dat impliceert dat probiotica een positief effect heeft op de spijsvertering en dat die voordeel voor de meeste mensen geldt. Een gezonde spijsvertering is essentieel voor een gezond immuunsysteem, orale gezondheid, mentale gezondheid en mogelijk ook een gezondere huid. Als je je dagelijkse dosis probiotica wil verhogen via voeding of supplementen, begin dan met een beperkte dosis die je geleidelijk verhoogt. Als je weinig ervaring hebt met probiotica, vraag dan zeker raad aan je arts.

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.