10-09-2020 | Algemeen welzijn

Slapeloosheid

Geschreven door Natasha (apotheekassistente) slapeloosheid

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken van slapeloosheid. Er zijn onderliggende lichamelijke aandoeningen zoals slaapapneu, een te snel werkende schildklier, slaapwandelen enzoverder. 

Problemen in de psychosociale sfeer kunnen ook een rol spelen. Traumatische of stresserende gebeurtenissen zoals overlijden van een naaste, een echtscheiding, financiële problemen, drukke periodes op het werk, … Stemmings- en angststoornissen, zoals depressie en manie, kunnen ook een invloed hebben. Ook psychoses kunnen je slaapritme verstoren. 

En ten slotte slapen oudere mensen ’s nachts minder vast en worden ze dikwijls wakker. 
 

Hoe los je slapeloosheid op? 

Een goede slaaphygiëne is heel belangrijk. Bijvoorbeeld als je slaperig wordt, ga dan ook slapen. Zorg voor een verfriste, verduisterde slaapkamer, sta op een vast uur op, ontspan voor je gaat slapen. 

Slaaphygiëne is de basis, maar er zijn nog heel veel andere dingen die je kan doen om beter te slapen. 

 

  • Sport en beweeg overdag of in de vooravond. Een vermoeid lichaam helpt je in slaap vallen. 
  • Eet niets meer in de laatste drie uren voor je gaat slapen.
  • Minimaliseer ’s avonds je inname van cafeïne, alcohol of nicotine. 
  • Voor je gaat slapen las je best een periode van ontspanning in, zoals een korte wandeling, een warm bad, wat ontspanningsoefeningen. Zware inspanning vermijd je best. 
  • Vermijd vanaf een uur voor het slapengaan licht van tv, computer, smartphones of tablet.
  • Als je in bed niet kan stoppen met nadenken, leg je een schriftje en pen op je nachtkastje. Daar schrijf je gedachten in zodat je ze kan vergeten tot de volgende ochtend.
  • Bouw vaste rituelen in voor het slapengaan zoals bijvoorbeeld je huis afsluiten, je kamer opruimen, spullen voor de volgende dag klaarleggen. Na een tijdje herkent je lichaam dat ritueel en bereidt het zich voor om te kunnen slapen. 
  • Probeer elke dag rond hetzelfde uur te gaan slapen. Zo zorg je voor een ritme waar je lichaam aan kan wennen.
  • Lig je klaarwakker in bed? Sta terug op en doe een rustige activiteit. Ga terug naar bed wanneer weer slaperig bent.
  • Als je blijft piekeren in bed, probeer je dan te concentreren op je ademhaling om tot rust te komen. 
  • Ben je ’s morgens nog wat moe? Begin de dag dan met een korte wandeling buiten. De beweging en frisse buitenlucht helpen je lichaam en geest om wakker te worden.
  • Beperk je tijd in bed tot de tijd waarin je daadwerkelijk slaapt. 

 

Zo zou je al stukken beter moeten slapen! 
 

 

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.