24-02-2020 | Algemeen welzijn

Hoe lang blijft nicotine in je systeem?

Geschreven door Niels stoppen met roken sigaret

Hoe lang gaat nicotine mee?

Wanneer je rookt, pruimtabak gebruikt of tweedehandsrook van een sigaret inademt, wordt nicotine in de bloedbaan geabsorbeerd. Van daaruit breken enzymen in je lever het grootste deel van de nicotine af tot cotinine.
 

Lees ook: verschillende methodes om te stoppen met roken.

De hoeveelheid cotinine zal in verhouding staan tot de hoeveelheid nicotine die je hebt ingenomen. Deze stoffen worden uiteindelijk via je nieren als urine uit het lichaam verwijderd.

Cotinine, het belangrijkste afbraakproduct van nicotine, kan meestal tot drie maanden na inname in het lichaam worden gedetecteerd. Hoe lang het in je systeem blijft, hangt af van hoe je de nicotine heeft ingenomen en hoe vaak.

Lees zeker verder om te weten te komen hoe lang nicotine in het urine, bloed, speeksel en haar kan worden gedetecteerd.

Hoe lang blijven er nicotinesporen in de urine aanwezig?

Als je zelden rookt, zal er meestal ongeveer vier dagen cotinine in de urine aanwezig zijn. Bij regelmatige blootstelling aan nicotine kan cotinine tot drie weken na de laatste blootstelling waarneembaar zijn.
Een positieve urinetest hangt af van wanneer je een urinemonster afneemt ten opzichte van de laatste keer dat je nicotine heeft ingenomen. Als je op het moment van de test een roker bent, kan de test positief zijn bij 1000 nanogram per milliliter (ng/mL). Als je in meer dan twee weken niet hebt gerookt, kan een positieve test meer dan 30 ng/mL zijn. Elk laboratorium kan een ander referentiebereik voor positiviteit hebben, dus het is belangrijk om de resultaten met je arts te bespreken.

Hoe lang blijven er nicotinesporen in het bloed aanwezig?

Nicotine blijft één tot drie dagen in je bloedbaan en cotinine kan tot 10 dagen in het bloed worden gedetecteerd.

Nicotine in je bloed kan worden opgespoord met tests die kwalitatief (kijken of nicotine aanwezig is) en kwantitatief (kijken hoeveel nicotine aanwezig is) zijn. Deze tests kunnen nicotine, cotinine en een ander afbraakproduct genaamd anabasine opsporen.

Valspositieven voor nicotine komen vaak voor bij bloedonderzoek. Dit komt meestal door de aanwezigheid van een verbinding genaamd thiocyanaat. Het wordt gevonden in voedsel zoals broccoli en kool en bepaalde medicijnen.

Hoe lang blijven er nicotinesporen in het speeksel en de haarfollikels zitten?

Het kan tot vier dagen duren voordat nicotine en cotinine volledig uit het speeksel zijn gespoeld.
Sporen van nicotine kunnen over het algemeen tot drie maanden na de laatste blootstelling in de haarzakjes zitten. Afhankelijk van de gebruikte haartest kan nicotine tot een jaar na de laatste blootstelling worden gedetecteerd.

Hoewel het testen van het haar mogelijk is, wordt het niet zo vaak gebruikt als urine, speeksel of bloedonderzoek. Dat komt omdat het testen van het haar over het algemeen duurder is.

Sporen van nicotine kunnen over het algemeen tot drie maanden na de laatste blootstelling in de haarzakjes zitten.

Welke factoren zijn van invloed op hoe lang nicotine in je systeem blijft?

Hoewel er algemene richtlijnen zijn voor hoe lang nicotine in het lichaam blijft, verschilt dit van persoon tot persoon. Afhankelijk van uw individuele omstandigheden kan nicotine eerder of zelfs langer het lichaam uit het lichaam verdwijnen.

Hoe vaak je rookt

Mensen die roken worden over het algemeen verdeeld in drie verschillende categorieën:

  • Lichte gebruikers of mensen die slechts één keer per week roken
  • Gematigde gebruikers of mensen die tot drie keer per week roken
  • Zware gebruikers of mensen die dagelijks of wekelijks consequent roken

Als je een lichte gebruiker bent, worden sporen van nicotine meestal binnen twee tot drie dagen na het roken uit je systeem verwijderd.

Als je een zware gebruiker bent, kunnen sporen van nicotine tot een jaar na de laatste blootstelling worden gedetecteerd.

Levensstijl en genetica

Bepaalde factoren kunnen van invloed zijn op hoe lang het duurt voordat het lichaam nicotine metaboliseert en uitspoelt.

Deze omvatten:

  • Leeftijd: Hoe ouder je bent, hoe langer het kan duren voor je lichaam om de nicotine te verwijderen.
  • Genen: Sommige onderzoeken suggereren dat Kaukasische mensen nicotine sneller kunnen metaboliseren dan mensen van Aziatische en Afrikaanse origine. 
  • Hormonen: Men denkt ook dat geslachtshormonen een rol spelen. Vrouwen, vooral degenen die zwanger zijn of oestrogeen nemen, kunnen nicotine sneller metaboliseren dan mannen.
  • Leverfunctie: Verschillende mensen kunnen nicotine in verschillende tempo's metaboliseren, afhankelijk van hun leverenzymen.
  • Medicijnen die je gebruikt

Bepaalde medicijnen kunnen invloed hebben op hoe snel of langzaam het lichaam nicotine metaboliseert.
Medicijnen die het metabolisme van nicotine versnellen zijn onder andere:

  • antibiotica zoals rifampicine
  • fenobarbital 

Geneesmiddelen die het metabolisme van nicotine vertragen zijn onder andere:

  • antischimmelmiddelen zoals ketoconazol
  • medicatie tegen hoge bloeddruke zoals amlodipine

Hoe kun je nicotine uit je lichaam verwijderen?

De beste manier om nicotine uit je systeem te verwijderen is door je te onthouden van alle tabaksproducten. Op deze manier kunnen de cellen in je lichaam zich richten op het afbreken van nicotine en het uitscheiden ervan.

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om dit proces te versnellen:

  • Drink water: als je meer water drinkt, komt er meer nicotine vrij via de urine.
  • Inspanningen: dit verhoogt de stofwisseling in je lichaam, waardoor je nicotine sneller verbrandt. Zweet dat vrijkomt bij het sporten neemt nicotine en zijn bijproducten mee.
  • Eet voedsel dat rijk is aan antioxidanten: antioxidanten kunnen helpen de stofwisseling in uw lichaam te stimuleren. Enkele voorbeelden zijn onder andere sinaasappels en wortelen. Deze voedingsmiddelen bevatten ook verbindingen zoals vezels die helpen bij het verwijderen van giftige stoffen.

Zijn er bijwerkingen als nicotine je systeem verlaat?

Nicotine is het meest verslavend bestanddeel in sigaretten. In kleine dosissen kan nicotine een stimulerend effect hebben, vergelijkbaar met koffie of cocaïne. Bij inname in grotere hoeveelheden wordt nicotine een relaxerend middel en kan het spanning en angst verminderen.

Het innemen van kleinere hoeveelheden nicotine dan gewoonlijk of volledige onthouding kan ontwenningsverschijnselen veroorzaken.

Deze omvatten:

  • intens verlangen naar tabak
  • toegenomen honger
  • vermoeidheid
  • verminderde concentratie
  • hoofdpijn
  • constipatie
  • misselijkheid
  • diarree
  • prikkelbaarheid
  • angst
  • depressie
  • slapeloosheid

De symptomen kunnen het meest intens zijn in de eerste uren na het roken van je laatste sigaret. Deze symptomen verminderen vaak in ernst na de eerste drie rookvrije dagen.

De individuele symptomen en hun mogelijke duur zijn afhankelijk van verschillende factoren, waaronder:

  • hoe lang je al rookt
  • het soort tabaksproducten dat je hebt gebruikt
  • hoeveel je dagelijks rookt

Nicotinevervangende producten, zoals een nicotinepleister, kunnen helpen de ontwenningsverschijnselen te verlichten als je de hoeveelheid ingenomen nicotine na verloop van tijd vermindert.
Onderzoek suggereert dat het gebruik van nicotinevervangende producten de kansen om volledig te stoppen met 50 tot 70 procent verhoogt. Als je ervoor kiest om deze producten te gebruiken, heb je nog steeds aantoonbare hoeveelheden nicotine in je lichaam totdat je stopt met alle nicotineblootstelling.

Conclusie

Als je rookt, zijn er sporen van nicotine te vinden in je haar, bloed, urine en speeksel. Het kan tot vier dagen na je laatste sigaret in je speeksel worden gedetecteerd en tot een jaar na je laatste sigaret in je haar.
De beste manier om nicotine uit het lichaam te verwijderen is om te stoppen met het gebruik van tabaksproducten. Je kunt dit proces helpen versnellen door:

  • voldoende water te drinken
  • voldoende te bewegen
  • voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten, zoals sinaasappels, te eten
     
Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.