24-02-2020 | Algemeen welzijn

Stoppen met roken: Hoe ga je om met een terugval?

Geschreven door Niels stoppen met roken sigaret

Stoppen met roken kan een van de moeilijkste uitdagingen van je leven zijn. Het kan zijn dat je meerdere pogingen nodig hebt om uiteindelijk je doel te bereiken. De meest voorkomende oorzaken van een terugval zijn stress, gewichtstoename en symptomen van nicotine- en tabaksontwenning.

Het goede nieuws is dat er manieren zijn om met een terugval om te gaan. Slippertjes kunnen zich voordoen binnen de eerste weken, maanden of zelfs jaren nadat je besluit te stoppen met roken. Hoewel deze onverwachte driften een gevaar kunnen vormen, zijn er manieren om ermee om te gaan.

Oeps, een slippertje. Wat nu?

De meeste misstappen gebeuren binnen de eerste week nadat je probeert te stoppen met roken. Of je nu een trekje van een sigaret neemt, een paar sigaretten rookt of volledig hervalt in je oude gewoontes, betekent dat niet dat je niet opnieuw kan beginnen. Het belangrijkste om te onthouden is dat je nog steeds de controle hebt en verder kunt gaan in je pogingen om te stoppen met roken.

Vergeet ook niet dat je niet alleen bent. Elk jaar geeft bijna 70 procent van alle volwassen rokers aan dat ze volledig willen stoppen met roken. Miljoenen mensen proberen minstens één keer per jaar te stoppen met roken. Veel mensen proberen verschillende methoden om hen te helpen met stoppen, waaronder klinische interventies, counseling, nicotinevervangende producten en alternatieve therapieën.

Een enkele misstap kan leiden tot negatieve gevoelens, depressie en zelfveroordeling. Dit kan vaak leiden tot gevoelens van hopeloosheid en het willen opgeven om te stoppen. Meerdere misstappen kunnen leiden tot een volledige terugval, maar het is nooit te laat om opnieuw te beginnen. Wanneer je oog in oog komt te staan met het verlangen om weer te roken, moet je niet denken dat slechts één sigaret je geen pijn zal doen. Concentreer je in plaats daarvan op de vele gezondheidsvoordelen die je kunt ervaren door te stoppen met roken.

Triggers die een terugval in de hand werken

Het onverwachte verlangen om te roken kan gevaarlijk zijn en leiden tot een terugval. Triggers, gebeurtenissen of omstandigheden kunnen allemaal samenwerken om een terugval in het roken te veroorzaken. Het is belangrijk om jezelf bewust te maken van deze triggers en ze te vermijden, als het al mogelijk is.

Veelvoorkomende triggers kunnen zijn:

  • het associëren met andere rokers, vooral in een vrijetijdsomgeving
  • alcoholgebruik
  • gevoel van overmoed
  • geïsoleerd raken van vrienden en familieleden 
  • niet genoeg slaap of rust krijgen
  • het regelmatig tegenkomen van stressvolle situaties
  • jezelf een slachtoffer voelen, met gevoelens van woede en zelfmedelijden
  • zich aan te passen aan een negatieve, pessimistische houding

Door zoveel mogelijk triggers uit te sluiten, kun je de kans om met succes te stoppen met roken sterk vergroten. Hoewel het vrijwel onmogelijk is om alle triggers te uit te sluiten, kan het helpen om ze waar mogelijk te voorkomen waardoor de kans op succesvol stoppen ook toeneemt.

Stress is een van de sterkste triggers om te roken, maar ook een trigger die sterk kan worden verminderd. Het verlichten van stress kan het stoppen met roken zowel voor als tijdens een stressvolle situatie verbeteren. Leren omgaan met het gebruik van stressmanagement kan leiden tot succes. Beweging, een wandeling maken, een warm bad nemen en meditatie zijn allemaal nuttige manieren om stressvolle triggers uit je leven te elimineren.

Jezelf omringen met een goed netwerk van naasten die steun verlenen, is nuttig bij het omgaan met een terugval of een slippertje. Het is belangrijk om het geloof in jezelf niet te verliezen, vooruit te gaan en niet op te geven.

Geef niet op

Of je nu een keer bent teruggevallen of honderd keer, je moet je inspanningen om te stoppen met roken niet opgeven. De meeste mensen proberen het een aantal keer voordat het lukt. Als je een terugval hebt gehad, behandel dit incident dan als een leermoment en als een ervaring die je later kunt gebruiken. Elke poging om te stoppen met roken brengt je dichter bij een rookvrij leven.

Jezelf omringen met naasten die steun verlenen, kan bemoedigend zijn tijdens de stopfase. Voormalige rokers melden dat een goed ondersteuningsnetwerk bestaande uit familie, vrienden en collega's zeer behulpzaam is bij pogingen om te stoppen met roken. Als je niet beschikt over een groot netwerk van vrienden of familieleden, kunnen je arts en andere gezondheidswerkers ondersteuning en aanmoediging bieden.

Ondersteuningsgroepen kunnen je op het juiste moment aanmoedigen en je helpen om na een misstap of terugval alles weer op de rails te krijgen. De hulplijnen voor tabak zijn te vinden via je ziekenfonds, ziekenhuizen of werkgevers. Velen hebben een telefoonlijn of website die nuttige informatie en hulp biedt bij het stoppen met roken.

 

Vraag:

Wanneer moet iemand overwegen om medicijnen te gebruiken om te stoppen met roken?

 

Antwoord:

Als de eerste pogingen om te stoppen met het gebruik van een gedragsaanpak mislukken, praat dan met een arts over medicijnen die kunnen helpen bij het stoppen met roken. Je arts kan beginnen met het aanbevelen van vrij verkrijgbare nicotinevervangende producten. Als deze niet werken, kan je arts sterkere voorgeschreven medicijnen aanbevelen. Veel rokers hebben verhalen gehoord van mensen die gewoon "gestopt zijn" en zijn gestopt met zonder enige hulp van buitenaf. Deze verhalen zijn echter eerder een uitzondering en niet de regel. Medicijnen kunnen je helpen om je doel te bereiken om rookvrij te leven.
 

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.