Toon alle thema's »

Stoppen met roken: voordelen

Het maakt niet uit hoelang je al rookt, het is nooit te laat om te stoppen. Het brengt alleen maar voordelen met zich mee. Roken is niet alleen schadelijk voor jouw gezondheid, maar ook voor iedereen rondom jou. Je zal ontdekken dat stoppen verschillende lichamelijke voordelen heeft zoals een betere ademhaling bij inspanningen, je vingers en tanden krijgen een frissere kleur, je smaak verbetert en je moet minder hoesten. Zowel bij mannen als vrouwen leidt roken tot vruchtbaarheidsproblemen. Bij vrouwen heeft het een negatieve invloed op het aantal eicellen en de kwaliteit ervan. Bij mannen vermindert de spermakwaliteit en kunnen er erectieproblemen optreden. Ook je directe omgeving heeft er baat bij dat je stopt. Je schaadt de gezondheid van je gezin, vrienden, collega’s niet meer. De kans dat je kinderen beginnen met roken verlaagt ook. Het behang en de gordijnen verkleuren niet meer en er hangt terug een frisse geur in huis of de werkplaats. Bovendien zijn er nog de financiële voordelen.

Positieve effecten

Zodra je stopt zal je merken dat er in je lichaam van alles verandert en op lange termijn zullen nog meer positieve effecten zichtbaar worden. Zowel je kans op hartaandoeningen, Chronisch Obstructief Longlijden (COPD) en longkanker kan je door te stoppen met roken verminderen.

Korte termijn

Als je stopt bereikt je bloedruk en polsslag bijna onmiddellijk een normaal niveau. Ook de bloedcirculatie in de handen en voeten verbetert. Na 8u zullen de nicotine- en koolmonoxidegehaltes in je bloed zodanig gezakt zijn dat je zuurstofgehalte terug normaal is.

Lange termijn

Op lange termijn verlaagt je kans op een hartinfarct drastisch en het risico op bepaalde kankers vermindert ook. Je bent minder vatbaar voor bronchitis en ontstekingen van de luchtwegen. Na ongeveer een half jaar zal je ademhaling beduidend beter zijn. Na een jaar is je risico op een hartziekte met de helft gedaald en na tien jaar is je risico op een beroerte even groot als dat van iemand die niet rookt.

Tijdlijn

Na 20 minuten

Je bloeddruk zakt tot een normaal niveau en de circulatie in handen en voeten verbetert.

Na 8 uur

Het zuurstofgehalte in je bloed is weer normaal.

Na 24 uur

Je longen verwijderen slijm en andere resten van het roken.

Na 48 uur

Je smaak- en geurzin zijn aanzienlijk beter.

Na 72 uur

Je ademhaling verbetert.

Na 2 tot 12 weken

Je bloedsomloop verbetert.

Na 3 tot 9 maanden

Je piepende ademhaling en het hoesten verbeteren.

Na 1 jaar

Je risico op een hartziekte is met de helft gedaald.

Na 5 jaar

Je risico op een beroerte en mond-, slokdarm- en blaaskanker is met de helft gedaald.

Na 10 jaar

Je risico op longkanker is met de helft afgenomen en je risico op een beroerte is even groot als voor iemand die niet rookt.

Na 15 jaar

Je risico op een hartziekte is nu even groot als dat van een niet-roker. Je kans op overlijden is praktisch even groot als voor iemand die nooit heeft gerookt.

 

Wat zijn de moeilijkste dagen

Jammer genoeg is stoppen van de eerste keer moeilijk. Vaak hebben rokers meerdere pogingen nodig voordat ze definitief stoppen. Blijf zeker volhouden. Iedereen heeft het wel eens moeilijk. Als je toch een sigaret rookt, geef niet op. Ga na waarom je naar die sigaret greep en bedenk hoe je er in de toekomst op kunt reageren.

Rond de tweede en derde dag kan je last krijgen van ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn, duizeligheid, prikkelbaarheid, concentratieproblemen, maag- en darmstoornissen, transpiratie en wisselende stemmingen. Dit zijn allemaal tekens dat je lichaam opnieuw begint te functioneren zonder nicotine. Deze symptomen verminderen na een tweetal weken, maar kunnen tot drie maanden waarneembaar zijn.

Voor sommige rokers biedt een sigaret een kalmerend effect en behoort het echt tot hun dagelijkse routine. Stoppen met roken kan je vergelijken met een rouwproces en kan leiden tot een ‘reactionele depressie’. Dit is volkomen normaal. Als je een moeilijke dag hebt, spreek er dan over met een vriend, collega of je arts.

Voordelen voor je huid

Rokers hebben vaak last van verslapte gelaatstrekken en uitgesproken rimpels. De gelaatskleur van rokers is dikwijls grauw doordat roken de schade van uv-straling vergroot. De huid is minder elastisch en de celvernieuwing werkt niet zo goed. Om je huid zo lang mogelijk gezond en jong te houden kan je best zo snel mogelijk stoppen met roken.

Zijn er negatieve gevolgen?

Stoppen met roken is natuurlijk positief, maar het is mogelijk dat je last krijgt van ontwenningsverschijnselen. Nicotine is een verslavende stof en onaangename zaken zoals hoofdpijn, depressieve gevoelens, zenuwachtigheid en transpiratie kunnen optreden. Deze klachten nemen na verloop van tijd af. Door te stoppen met roken kan je bijkomen. Dat schrikt sommige mensen af. Een mogelijke oplossing hiervoor kan zijn om nicotinevervangers te nemen. Als je deze nauwkeurig inneemt kan je de gewichtstoename beperken. Dit moet natuurlijk gebeuren in combinatie met een gezonde levensstijl.