22-12-2015 | Algemeen welzijn

Verlies enkele kilootjes en behoud voortaan je streefgewicht.

Geschreven door Lore goede voornemens afvallen

Het nieuwe jaar staat weer voor de deur en een nieuw jaar betekent nieuwe voornemens. Aan het begin van het nieuwe jaar willen we allemaal komaf maken met die hardnekkige feestkilo’s. En misschien zal 2016 het jaar worden, dat we ons eindelijk eens aan onze voornemens kunnen houden. Want toegegeven, vermageren is niet eenvoudig.

 

Ideale gewicht

Vooraleer je begint met diëten en sporten, is het handig een streefgewicht voor jezelf vast te leggen. Dit doe je best door eerst je BMI te berekenen. Je body mass index kun je berekenen door je gewicht te delen door het kwadraat van je lengte. Scoor je tussen 25 en 29,9 dan heb je te maken met overgewicht. Als je BMI hoger is dan 30 dan ben je zwaarlijvig en zul je zeker moeten afslanken. Op basis daarvan kun je dus je persoonlijke streefgewicht vaststellen. Kies een gewicht dat je BMI verlaagt, maar zorg ook dat het haalbaar is. Verwacht niet te veel van jezelf in een te korte tijd. Verder is je BMI een goede indicator van je gezondheid, maar luister ook naar je lichaam en kies zélf hoeveel je wilt afvallen.

 

Hoe gewicht verliezen

Hoe je gewicht wilt verliezen, moet je voor jezelf uitmaken. Wil je veel gewicht verliezen of zijn het vooral die laatste kilootjes? In het eerste geval kies je best voor een streng dieet en een fitnessabonnement. Wil je enkel die laatste overtollige vetrolletjes van Kerstmis verbranden, dan is een minder streng dieet aangeraden. Of je kunt kiezen voor lokaal afslanken, door bijvoorbeeld enkel buikvet te verbranden.

 

Streng dieet

Voor een streng dieet kun je kiezen voor het proteïnedieet, ofwel het eiwitdieet. Met dit dieet kun je op een veilige en verantwoorde manier afslanken. Indien je je strikt aan de principes van het dieet houdt, zal je geen last hebben van het jojo-effect. De bedoeling van dit dieet is dat je overschakelt naar eiwitrijke producten. Dankzij de ruime keuze daarvan is er voor ieder wat wils en is het dieet makkelijk vol te houden. Met het proteïnedieet neem je minder suikers en vetten op. Als aanvulling kun je proteïneshakes aanschaffen. Als je enkel gaat diëten gaat je lichaam spieren afbreken, dit wordt tegengehouden door de proteïneshakes.

Met het proteïnedieet neem je minder suikers en vetten op.

 

Minder streng dieet

Voor een minder streng dieet kun je overschakelen op gezonde voeding en gebruik maken van handige hulpmiddelen zoals vetverbranders, eetlustremmers of vetbinders. Voor lokaal afslanken kun je kiezen voor afslankthee of lokaal behandelende crèmes. Op die manier kun je bijvoorbeeld buikvet verbranden. Het spreekt natuurlijk voor zich dat diëten altijd gecombineerd moeten worden met voldoende beweging en sport.

Je ideale gewicht behalen is meestal niet zo’n grote uitdaging, dat gewicht behouden daarentegen is een ander paar mouwen. Wil je voorgoed komaf maken met overgewicht en je streefgewicht behouden, dan zul je je eetpatroon moeten aanpassen. Enkel op die manier kun je genieten van een langdurig resultaat en kun je het gevaarlijke jojo-effect vermijden. Enkele simpele tips zijn al een grote stap in de goede richting voor een beter en gezonder eetpatroon. Sla bijvoorbeeld nooit je ontbijt over, dat is namelijk de belangrijkste maaltijd van de dag. Verder kun je frisdrank maar beter schrappen en enkel nog water drinken. Kies ook voor gezonde tussendoortjes, vervang een koek bijvoorbeeld door een appel of ander stuk fruit. Heb je snel terug honger na een maaltijd? Eet dan meerdere malen per dag, maar zorg ervoor dat het een kleine, gezonde maaltijd is. Om dit vol te houden is een goede voorbereiding het sleutelwoord. Zorg ervoor dat je altijd genoeg fruit in huis hebt en maak ’s avonds al je lunch voor de volgende dag klaar. Vergeet ook zeker niet voldoende te eten, want vermageren zal niet lukken door jezelf uit te hongeren!

Wil je nog meer goede voornemens waarmaken? Bekijk dan ook: Investeer in je lichaam met gezonde voeding, Behaal met glans je sportdoelen, Gestopt met roken wat nu, Hoe vind je een goede work-life balans.

Lore

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.