15-07-2020 | Algemeen welzijn

Vitamine A: tekort of teveel?

Geschreven door Niels vitamines

Dat een gezonde portie vitamines goed is voor je lichaam wist je waarschijnlijk al. Toch kan die lange lijst vitamines van vitamine A tot vitamine K voor sommigen erg overweldigend zijn. Hoeveel vitamines moet je precies binnen krijgen op een dag? Wanneer heb je een vitaminetekort en wat zijn de gevolgen van dat tekort?

In het vervolg van deze tekst kom je meer te weten over het belang van vitamine A, hoe je een tekort kunt herkennen en of je ook te veel vitamine A kunt hebben. 

Waar is vitamine A voor nodig?

Vitamine A is een vet-oplosbare vitamine die je kunt terugvinden in lever, zuivelproducten, vis en eigeel. In planten en groenten komt vitamine A niet voor, maar deze kunnen wel beschikken over bètacaroteen. Uit deze stof kan het lichaam zelf vitamine A aanmaken. Vele gele en oranje vruchten zoals wortels bevatten veel bètacaroteen. 

Vitamine A helpt de ogen om zich beter aan te passen aan het schemerlicht. Het idee dat wortels (een bron van bètacaroteen) bijdragen aan gezonde ogen is dus helemaal niet zo ver gezocht. Verder helpt de vitamine om de huid en het haar gezond te houden terwijl het ook bijdraagt aan een gezond afweersysteem.  

Hoe herken je een tekort?

Een vitamine A-tekort is meestal het gevolg van een dieet dat te weinig voedingsmiddelen met deze vitamine bevat. Verder kan een aandoening aan de alvleesklier of lever ervoor zorgen dat je sneller last hebt van een tekort. De voornaamste symptomen van een tekort zijn oogklachten, dof haar, huidproblemen en een verslechterde weerstand. 

Bij een onbehandelde vitamine A-deficiëntie kunnen klachten van nachtblindheid verslechteren en uiteindelijk leiden tot volledige blindheid. In veel ontwikkelingslanden komt een chronisch vitamine A-tekort nog regelmatig voor als gevolg van een gebrek aan voeding. In het Westen komt een tekort minder vaak voor en kan een tekort makkelijker worden aangevuld door middel van een supplement. 

Kun je vitamine a voedingook te veel vitamine A hebben?

Zowel voor vitamine A als voor vitamine D is het voor de mens mogelijk om een te hoge dosis binnen te krijgen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine A ligt voor volwassen mannen op 1000 microgram per dag terwijl dat voor volwassen vrouwen op 800 microgram ligt. Een teveel kan leiden tot klachten zoals hoofdpijn, spierpijn, misselijkheid, duizeligheid, gebrek aan eetlust en vermoeidheid. Een teveel komt bij volwassenen voor bij een dosis van ongeveer 3000 microgram en kan bij zwangere vrouwen ook voor schade zorgen bij het ongeboren kind. Een teveel aan vitamine A komt gelukkig maar zelden voor.  
 

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.