085/016 08 96

Ma - Vr9u30 - 18u

Momenteel niet bereikbaar
19-01-2023 | Algemeen welzijn

Hoeveel vitamine B12 neem je dagelijks best in?

Geschreven door Niels vitamine B12 vitamines voedingsstoffen

Vitamine B12 supplementen kunnen helpen bij bepaalde aandoeningen en beperkingen in het voedingspatroon. De aangeraden hoeveelheid hangt af van verschillende factoren, zoals je leeftijd, geslacht en medische historiek. Lees in dit artikel alles over vitamine B12, wat de gezondheidsvoordelen zijn van het innemen van supplementen en wat de juiste dosering is.

Waarvoor dient vitamine B12? 

Vitamine B12 is een wateroplosbare voedingsstof die je lichaam nodig heeft voor de werking van talloze essentiële processen. Zo heb je het nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen, de synthese van DNA, de werking van de zenuwen en het metabolisme. Verder is vitamine B12 ook belangrijk voor het verminderen van het aminozuur homocysteïne. Een grote hoeveelheid van dit aminozuur is gerelateerd aan chronische aandoeningen zoals hartziekten, beroertes en de ziekte van Alzheimer.

Verder is vitamine B12 van belang voor de aanmaak van energie. Momenteel is er echter geen wetenschappelijk bewijs dat het innemen van vitamine B12-supplementen de energiewaarden verhoogt bij mensen die geen B12-tekort hebben.

Vitamine B12 kan je terugvinden in dierlijke producten, waaronder vlees, vis, zuivel en eieren. Het wordt soms ook toegevoegd aan bepaalde voedingsproducten, zoals granen en lactosevrije melk.

Je lichaam kan vitamine B12 voor jaren opslaan, waardoor een tekort aan deze voedingsstof niet snel zal voorvallen. Zo’n 26% van de populatie zou een gematigd tekort hebben. Op lange termijn kan een vitamine-B12 tekort leiden tot vermoeidheid, bloedarmoede en zelfs schade aan de zenuwen. Het tekort kan veroorzaakt worden door een verminderde opname via voeding, problemen met het opnemen van de voedingsstof in de darmen of bepaalde medicatie.

De volgende factoren kunnen ervoor zorgen dat je meer kans loopt om te weinig vitamine B12 op te nemen:

  • Vegetariër of vegan zijn
  • Ouder zijn dan 50 jaar
  • Aandoeningen gerelateerd aan het maag-darmkanaal, waaronder coeliakie en het syndroom van Crohn
  • Operaties aan het spijsverteringskanaal, zoals ingrepen voor gewichtsverlies
  • Metformine en maagzuur-remmende geneesmiddelen
  • Bepaalde genetische mutaties
  • Regelmatige alcoholconsumptie

Aangeraden dosering van vitamine B12

De aangeraden dagelijkse dosis vitamine B12 voor mensen ouder dan 14 jaar is 2,4 microgram. Afhankelijk van bepaalde factoren wil je misschien meer of minder opnemen. Onthoud wel dat de hoeveelheid vitamine B12 die je lichaam kan absorberen uit supplementen erg laag is: je lichaam neemt zo’n 10 microgram B12 op uit een supplement van 500 microgram.

Hieronder volgt een overzicht van aangeraden dosissen in relatie met specifieke situaties.

Volwassenen jonger dan 50 jaar

Voor mensen tussen 14 en 50 jaar is de aangeraden dagelijkse dosis vitamine B12 2,4 microgram. Over het algemeen bereik je deze hoeveelheid makkelijk met een gebalanceerd voedingspatroon met voldoende dierlijke producten. Het is daarom niet aangeraden om supplementen te nemen als je binnen deze leeftijdscategorie valt. Het kan natuurlijk wel dat je dokter je aanraadt om vitamine B12-supplementen in te nemen als je een bepaalde aandoening of risicofactoren voor een tekort hebt.

Volwassenen ouder dan 50 jaar

Ouderen lopen meer kans op een vitamine B12-tekort. Zo’n 60% van volwassenen die ouder dan 60 zijn, hebben te weinig van deze voedingsstof in hun bloed. Dat komt mogelijk omdat je lichaam minder maagzuur aanmaakt naarmate je ouder wordt. Hierdoor zou de vitamine B12 moeilijker opgenomen door het lichaam. Als je binnen deze leeftijdscategorie valt, kan je dus mogelijk gezondheidsvoordelen ervaren door het innemen van vitamine B12-supplementen. Als je weinig ervaring hebt met supplementen, vraag dan steeds raad aan je arts.

Vrouwen die borstvoeding geven

vitamine B12 dosering zwangerOnderzoek heeft gesuggereerd dat kinderen die borstvoeding kregen en een tekort hebben aan vitamine B12, kans lopen op verstoringen in de ontwikkeling. Bijkomend kan het tekort ook leiden tot vermoeidheid en verminderde eetlust. Om deze redenen wordt het soms dus aangeraden om supplementen in te nemen als je borstvoeding geeft.

 

Vegetariërs en vegans

Zo’n 86,5% volwassen vegetariërs zouden een verminderde hoeveelheid aan vitamine B12 hebben. Momenteel zijn er geen officiële adviezen voor deze groep wat betreft het innemen van supplementen. Als je vegan of vegetariër bent, kan het wel handig zijn om je bloed af en toe te laten nakijken op tekorten. Je arts zal dan geschikt advies geven.

Energie verhogen met vitamine B12

Vitamine B12-supplementen worden vaak ingenomen om het energiepeil te verhogen, hoewel er weinig tot geen bewijs is dat dit enig effect heeft voor mensen zonder een tekort. Supplementen kunnen mogelijk wel vermoeidheid verminderen bij mensen die een vitamine B12-tekort hebben. Mensen die B12 niet of moeilijk kunnen absorberen door maag-darmziekten kunnen mogelijk geholpen worden met vitamine B12-injecties omdat hiervoor geen absorptie door het spijsverteringskanaal nodig is.

Vitamine B12 voor geheugen en humeur

Het wordt wel eens aangenomen dat vitamine B12 je geheugen of humeur kan verbeteren. Toch bestaat er slechts weinig bewijs voor deze assumptie. Daarom zijn er ook geen adviezen voor het innemen van supplementen voor deze doeleinden.

Zijn vitamine B12-supplementen gevaarlijk?

Vitamine B12-supplementen zijn over het algemeen vrij veilig. Vitamine B12 is wateroplosbaar, wat betekent dat een je lichaam een teveel aan B12 makkelijk kan uitscheiden via de urine. Wel zijn er enkele zeldzame bijwerkingen vastgesteld bij het innemen van vitamine B12-supplementen. In de vorm van injecties kunnen deze supplementen mogelijk leiden tot huidaandoeningen zoals acne en dermatitis. Je kan ook best geen grote hoeveelheden vitamine B12 innemen als je een nierziekte hebt, tenzij je dokter je dit aanraadt. 

 

Vitamine B12 is een voedingsstof die een essentiële rol speelt voor de werking van je lichaam. Over het algemeen is de aangeraden dagelijkse dosis vitamine B12 2,4 microgram voor mensen tussen 14 en 50. Deze hoeveelheid haal je normaal zo al uit je voeding, mits je genoeg dierlijke producten eet. Als je vitamine B12-supplementen wil innemen, raadpleeg dan je arts. 
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.