085/016 08 96

Ma - Vr9u30 - 18u

Momenteel niet bereikbaar
19-01-2023 | Algemeen welzijn

9 gezondheidsvoordelen van vitamine B12

Geschreven door Niels vitamine B12 vitamines gezonde voeding

Je lichaam heeft vitamine B12 nodig voor allerlei processen te ondersteunen die je gezond houden. Bovendien kan het ook je botten, rode bloedcelproductie, energie en humeur verbeteren. Door een gezond en gebalanceerd voedingspatroon aan te houden of supplementen in te nemen, hou je je vitamine B12 op peil en daar heeft je gezondheid baat bij. Lees verder en kom te weten wat vitamine B12 voor jou doet.

1.    Het voorkomen van bloedarmoede

Vitamine B12 speelt een belangrijke rol in het aanmaken van nieuwe rode bloedcellen. Als je lichaam een tekort aan B12 heeft, zal de rode bloedcelproductie verminderen en zullen de nieuwe cellen slecht ontwikkelen. Een gezonde rode bloedcel is klein en rond, terwijl een tekort aan vitamine B12 ervoor zal zorgen dat ze groter en ovaalvormig zullen worden. Door deze grotere en onregelmatige vorm, zullen de bloedcellen zich minder goed kunnen verplaatsen van het beenmerg naar de bloedstroom, wat leidt tot bloedarmoede of anemie. Hierdoor heeft je lichaam minder rode bloedcellen om zuurstof naar je organen te transporteren, wat symptomen zoals vermoeidheid en verzwakking veroorzaakt.

2.    Het voorkomen van aangeboren afwijkingen

Voor een gezonde en veilige zwangerschap is een voldoende hoeveelheid vitamine B12 in het lichaam essentieel. Uit onderzoek blijkt dat deze stof nodig is voor het ontwikkelen van de hersenen en het zenuwstelsel. Een tekort aan vitamine B12 kan in het begin van de zwangerschap de kans op aangeboren afwijkingen verhogen. Bijkomend kan het ook een vroegtijdige geboorte of miskraam veroorzaken. 

3.    Het gezond houden van de botten 

Door je vitamine B12 op peil te houden, blijven je botten gezond. Zo kan het mogelijk de hoeveelheid mineralen beïnvloeden. Als je botten te weinig mineralen bevatten, worden ze fragiel en verhoogt de kans op osteoporose. 

4.    Verlaagt de kans op maculadegeneratie

ogen vitamine B12 Maculadegeneratie of netvliesveroudering is een oogziekte die vooral je centrale blikveld aantast. Door doorheen je leven steeds een voldoende hoeveelheid B12 in je lichaam te hebben, verklein je de kans op maculadegeneratie die wordt veroorzaakt door leeftijd. Dat zou komen omdat B12 mogelijk de hoeveelheid van het aminozuur homocysteïne in het bloed onder controle houdt. Een te hoge hoeveelheid homocysteïne in het bloed zou de kans om maculadegeneratie verhouden.

5.    Kan helpen bij humeur en depressie

Vitamine B12 zou mogelijk een effect hebben op je humeur. Het is nog niet geheel duidelijk het effect van een vitamine B12-tekort is op je gezondheid. Wel heeft het waarschijnlijk een invloed op de aanmaak en afbraak van serotonine, een stof die het humeur reguleert. Daarom kan een vitamine B12-tekort mogelijk leiden tot een verminderde serotonine-aanmaakt, wat dan weer het humeur verslechterd. Er bestaat ook onderzoek dat suggereert dat een B12-tekort de kans op depressie verhoogt. 

6.    Kan het verlies van zenuwcellen in de hersenen verminderen

Bij oudere volwassenen zou een vitamine B12-tekort mogelijk problemen met het geheugen veroorzaken. Daarnaast kan het mogelijk atropie van de hersenen veroorzaken. Dit is het verlies van zenuwcellen, wat kan leiden tot geheugenverlies of dementie. 

7.    Kan je energie omhoogtrekken

Vitamine B12 zou je energiepeil kunnen doen stijgen. Vitamine B12 zorgt op zichzelf niet voor energie, maar spelen wel een belangrijke rol in productie van energie. Een van de meest voorkomende symptomen van een vitamine B12-tekort is dan ook vermoeidheid of lusteloosheid.

8.    Is goed voor je hart

Een verhoogde hoeveelheid homocysteïne zou een negatieve invloed op het hart kunnen hebben. Als het lichaam te weinig vitamine B12 heeft, zal de hoeveelheid homocysteïne in het bloed verhogen. Vitamine B12 kan de hoeveelheid homocysteïne onder controle kunnen houden, want dan weer de kans op hartziekten vermindert.

9.    Gezond haar, nagels en huid

Aangezien B12 een belangrijke rol speelt in de aanmaak van nieuwe cellen, heb je genoeg van deze stof nodig om je nagels, huid en haar gezond te houden. Een te lage hoeveelheid B12 in het lichaam kan dermatologische problemen zoals hyperpigmentatie, verkleuringen van de nagels, veranderingen in de textuur van je haar, vitiligo en ontstoken mondhoeken veroorzaken. Afhankelijk van je probleem en het advies van je arts, kunnen B12 supplementen deze symptomen verminderen.

Wie loopt er risico op een vitamine B12-tekort?

Zo’n 3% van de mensen zou een vitamine B12-tekort hebben en ongeveer 26% heeft een mild tekort. Het tekort kan veroorzaakt worden door te weinig vitamine B12 op te nemen via voeding of een fout in het lichaam waardoor je de stof moeilijker kunt absorberen.

Mensen die sneller een vitamine B12-tekort hebben, zijn:

  • Ouderen
  • Mensen met maagdarm-problemen
  • Mensen die aan hun maag of darmen zijn geopereerd
  • Vegans
  • Mensen die bepaalde medicatie innemen

In veel ouderen is de afscheiding van maagzuur verminderd, waardoor vitamine B12 moeilijker opgenomen wordt door het lichaam. Als je een tekort hebt, zal je arts je mogelijk supplementen in de vorm van injecties voorschrijven.

 

Vitamine B12 is een wateroplosbaar vitamine dat je via je eetpatroon of supplementen moet opnemen. Het is belangrijk voor veel essentiële lichamelijke processen en heeft allerlei gezondheidsvoordelen, zoals je in dit artikel hebt gelezen. Als je denkt een vitamine B12 tekort te hebben, vraag dan raad aan je arts. Een vitamine B12-tekort kan normaal gezien snel opgelost worden via supplementen.
 

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.