16-07-2020 | Algemeen welzijn

Vitamine B8 (Biotine)

Geschreven door Niels

Vitamine B8 is één van de vitaminen in het vitamine b-complex. Het staat ook bekend als bitotine. Het is een wateroplosbare vitamine. Het is belangrijk voor de opbouw en afbraak van koolhydraten en eiwitten. Daarnaast draagt het bij aan de productie van vetzuren. Zo speelt het een rol in de energievoorziening. Het is goed om te weten dat B8 ook een rol speelt bij het hebben van gezond haar en een gezonde huid en een goed zenuwstelsel.

Bronnen voor vitamine B8

Er zijn veel voedingsmiddelen aan te wijzen waarin vitamine B8 terug te vinden is. Denk aan eieren en melk. Ook sojaproducten, noten en pinda’s kunnen voor vitamine B8 zorgen. Kijk daarom goed in welke producten het precies te vinden is.

In welke mate is vitamine B8 nodig?

Er is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid als het om vitamine B8 gaat. Wel wordt gesteld dat er een adequate inneming in acht moet worden genomen. In het geval van vitamine B8 gaat het dan om 4 microgram per dag voor baby’s tot 5 maanden. Voor volwassenen geldt een adequate inneming van 40 microgram per dag.

Welke hoeveelheid is veilig?

Omdat er geen nadelen bekend zijn van grote hoeveelheden vitamine B8, zijn er geen veilige marges bekend. Er wordt geen specifieke bovengrens gesteld. In zulke gevallen gaat men uit van vijfmaal de aanbevolen hoeveelheid. Dit is de grens die gehanteerd wordt in westerse landen als veilig om binnen te blijven voor deze vitamine.

Gevolgen van te veel aan vitamine B8

Er is geen bovengrens waar het gaat om vitamine B8. Dat betekent dus ook dat een te hoge dosis niet bestaat. Dit betekent dus ook dat er geen nadelige gevolgen bekend zijn bij regelmatige inname van hoge doses van de vitamine. Dit is van belang.

Gevolgen van te kort aan vitamine B8 (Biotine-tekort)

Omgedraaid is vitamine B8 wel nodig voor goed functioneren. Het komt zelden voor dat er een tekort aan vitamine B8 in het lichaam is. Dit komt omdat de vitamine in veel voedingsmiddelen terug te vinden is. Wanneer toch een tekort optreedt, dan zullen afwijkingen aan de huid en ontstekingen in de tong kunnen optreden. Daarnaast zijn zaken als mindere eetlust, vermoeidheid, spierpijn, depressie en bloedarmoede mogelijke gevolgen. De stof avidine kan opname van vitamine B8 verhinderen. Deze stof komt echter alleen in rauw kippeneiwit voor en verdwijnt bij verhitting. Dit betekent dat gekookte of gebakken eieren geen kwaad kunnen als het hierom gaat.

Meer informatie:

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.