28-10-2019 | Algemeen welzijn

Wat is de voedingsdriehoek?

Wanneer je gezond wilt gaan eten, zal je enkele belangrijke keuzes moeten maken. Bij het samenstellen van een gezond eetpatroon zijn er talloze mogelijkheden waar je voor kunt gaan, echter zijn er maar weinig methodes die ook daadwerkelijk goed zijn. Een van de beste manieren om gezond te eten zonder al te veel moeite is door de voedingsdriehoek te volgen. Wij zullen je in dit artikel wat meer laten zien over de voedingsdriehoek, zo weet je precies hoe je deze driehoek kunt gebruiken voor het opstellen van richtlijnen voor je voeding.

 

De driehoek zelf

De driehoek bestaat uit verschillende lagen. In de bovenstaande laag liggen alle producten die gezond zijn en die je veel moet eten op een dag. Hier kan je bijvoorbeeld denken aan groenten en aan fruit, maar ook aan olijfolie en aan brood. Deze voedingsmiddelen zouden het grootste deel van jouw dieet moeten beslaan, vandaar dat de laag dan ook zo dik is. De tweede laag bevat alle producten die gezond zijn, maar die je maar in beperkte mate moet innemen. De producten die binnen deze laag vallen, zijn bijvoorbeeld vlees, eieren en zuivel. De eiwitten in deze producten zijn zeer goed, echter moet je er niet te veel van binnen krijgen. De onderste laag bevat de producten die je nog minder moet eten, dit zijn boter en rood vlees.  

Voor wie is de driehoek bedoeld?

Goed, nu je weet wat voor soort driehoek de voedingsdriehoek is, kunnen we bekijken voor wie de driehoek bedoeld is. De voedingsdriehoek kan gebruikt worden door iedereen boven de 1 jaar. Dat heb je goed gelezen, 1 jaar is het minimum. Het feit dat de driehoek zo gevarieerd is en dat het je in staat stelt om jouw voedingspatroon af te stellen zorgt ervoor dat je veel eenvoudiger een gezond voedingspatroon kunt aannemen. 

De focus in de voedingsdriehoek ligt met name op plantaardige voeding, producten die afkomstig zijn van dieren worden in mindere mate genuttigd. Uiteraard is het belangrijk dat je naast het volgen van de producten uit de driehoek wegblijft van suikers en van vette producten. Door deze driehoek te volgen zal je genoeg vitamines en mineralen binnen krijgen, daarnaast weet je zeker dat jouw lichaam voldoende eiwitten binnen krijgt. Wij raden deze driehoek aan als uitgangspunt bij het samenstellen van een persoonlijk dieet of bij het stellen van bepaalde richtlijnen. 
 

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.