04-11-2019 | Algemeen welzijn

Voedingsdriehoek – peulvruchten

Geschreven door Niels gezond leven gezonde voeding

Wat minder vlees eten in de week is natuurlijk altijd een goed idee om te doen. Het is zowel goed voor de gezondheid als voor het milieu. Het is alleen wel zo dat je de juiste vervangende producten zal moeten nuttigen om toch voldoende eiwitten binnen te krijgen. Een van de beste voedingsmiddelen is natuurlijk de peulvrucht. In dit artikel laten wij je alles zien wat je moet weten over het nuttigen van alle mogelijke soorten peulvruchten.

Zijn peulvruchten goed voor je?

Hier kunnen we vrij kort in zijn, peulvruchten zijn namelijk super gezond om te eten. Een van de stoffen die in de peulvruchten zit, is pectine. Dat is een stof die ervoor zorgt dat de slechte cholesterol in het lichaam verlaagd zal worden. Dat heeft weer als gevolg dat je minder risico loopt op hart- en vaatziekten. Daarnaast zitten er een hele hoop eiwitten in peulvruchten. Een vol bord kikkererwten of linzen bevat een hele hoop gezonde stoffen. Houd er wel rekening mee dat niet alle peulvruchten aan te bevelen zijn als vleesvervangers. In snijbonen, sperziebonen, tuinbonen, doperwten en peulen zitten bijvoorbeeld minder eiwitten dan in andere soorten peulvruchten. 

Hoe voedzaam zijn plantaardige vleesvervangers?

Er zijn natuurlijk nog veel meer soorten vleesvervangers die je kunt eten in plaats van vlees. Hier kan je onder andere denken aan seitan en tofu. In plantaardige vleesvervangers zit geen vitamine B12, dat zal je er bij moeten nemen. Als je dat niet wilt, doen dan is het ook mogelijk om af te wisselen met zuivel of met eieren. Hier zit deze vitamine namelijk wel in. Kies je ervoor om te beginnen met vleesvervangers, dan hoef je natuurlijk niet ineens als vegetariër door het leven te gaan. Het is ook al goed wanneer je een keer in de week geen vlees eet. Het eten van vleesvervangers is een duurzame manier om de natuur een handje te helpen. 

Hoe vaak vleesvervangers eten?

Hierboven hebben we je wat meer laten zien over het eten van vleesvervangers. Echter is het van belang om nog iets dieper in te gaan op de hoeveelheid die je kunt nuttigen en op de frequentie waarmee je dat kunt doen. Eet dus een keer in de week een vlees. Dat is een goede manier om jouw vleesinname te verminderen. Als iedereen in ons land een dag in de week geen vlees zou eten, dan zou dit al een groot aantal voordelen met zich meebrengen. Je kunt heerlijk koken met vleesvervangers en hoeft dan ook echt niet bang te zijn dat het niet lekker zal zijn. Zo is het bijvoorbeeld heerlijk om chili con carne te maken zonder vlees. Ook kan je een broodje hamburger maken met een vleesvervanger. Door creatief te werk te gaan, zal je elke keer weer iets lekkers op tafel zetten. 

Eet dus een keer in de week een vlees. Dat is een goede manier om jouw vleesinname te verminderen.

Plantaardigheid en duurzaamheid

Veel mensen denken dat plantaardigheid hetzelfde is als duurzaamheid, dat klopt echter niet helemaal.  Het klopt inderdaad dat peulvruchten het klimaat minder belasten dan andere dierlijke eiwitbronnen. Echter is er nog altijd een inbreuk op het klimaat. Wel is het zo dat peulvruchten een stuk langer bewaard kunnen worden dan de andere producten zoals vlees en vis. Er is dan ook nagenoeg geen koeling of snelheid vereist tijdens het transport. 

Peulvruchten en voedselgezondheid

Bij peulvruchten is het zo dat je de gedroogde vruchten niet rauw mag eten. Dat komt door de aanwezigheid van lectine. Deze stof is een natuurlijke afweerstof die kan zorgen voor een verstopte maag. Kook je de peulvruchten, dan is er niets aan de hand, dat zorgt er namelijk voor dat de stof wordt afgebroken. Als je peulvruchten in een pot of een blik koopt, hoef je je al helemaal nergens zorgen over te maken. Deze producten zijn namelijk al verhit tijdens de productie en kan je dan ook zo nuttigen. 

Peulvruchten en de voedingsdriehoek

Het nuttigen van peulvruchten is nog niet terug te vinden op de voedingsdriehoek, dat komt door het feit dat er een hele hoop verschillende soorten peulvruchten bestaan die allemaal anders zijn. Wel is het zo dat nagenoeg alle peulvruchten goed zijn voor je, dat komt met name door de hoge eiwitgehaltes die we aantreffen bij peulvruchten. Ook zijn ze duurzaam en goed voor het milieu, dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen. 

Het vervangen van vlees

Wanneer je als onvoorwaardelijke vegetariër door het leven gaat, dan is het belangrijk dat je jouw vlees op een volwaardige manier vervangt. Je kunt eiwitten halen uit andere voedingsmiddelen zoals kaas en eieren. Ook granen, noten en zaden zijn een goede bron van eiwitten. Wel is het zo dat de kwaliteit van de eiwitten uit planten lager is dan de kwaliteit van eiwitten uit vlees. Dat is dan ook de reden dat je iets meer eiwitten moet nuttigen als je geen dierlijke producten wilt nuttigen. 

Kant-en-klare vleesvervangers

Je kunt in de supermarkt verschillende kant-en-klare vleesvervangers vinden. Echter raden wij het niet aan om deze te eten aangezien ze niet zo gezond zijn als de normale vleesvervangers. Dat heeft weer te maken met het feit dat er tijdens het productieproces verschillende voedingswaarden verloren zullen gaan. Ook zit er in deze producten vaak een hele hoop zout, dat is natuurlijk niet echt goed voor je. Het is dus beter om te kiezen voor de normale vleesvervangers die je zelf moet bakken aangezien deze een stuk beter voor je zijn. 

Paddenstoelen als vleesvervangers

Paddenstoelen zoals champignons, shiitake en oesterzwammen hebben een hele hoop nuttige nutriënten. Er zitten onder andere veel vezels, B-vitamines en mineralen in zoals kalium en fosfor. Ze bestaan grotendeels uit water en hebben nagenoeg alle essentiële eiwitten. Nu is het wel zo dat de ze door grote hoeveelheid water in grote aantallen genuttigd moeten worden om een betekenisvolle bijdrage aan de eiwitinname te leveren. Dat is de reden dat ze niet kunnen worden gezien als een volwaardige vleesvervanger. 

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.