04-11-2019 | Algemeen welzijn

Voedingsdriehoek vis eten

Geschreven door Niels gezonde voeding gezonde levensstijl

Heel wat mensen vinden het lekker om vis te eten. Nu is het alleen wel zo dat het eten van vis niet het meest duurzame is dat je maar kunt doen. Door de overbevissing in de zee is er namelijk sprake van een grote invloed op het milieu. Maar kan je dan nog wel vis eten? En is het wel gezond om vis te eten? Om hier achter te komen raden wij je aan om snel verder te lezen, wij laten je vandaag namelijk alles zien over het eten van vis!

Lees meer over de voedingsdriehoek

Is vis gezond?

Ja, het eten van vis is zeker gezond. Dat komt met name door het feit dat er in veel vissoorten een grote hoeveelheid aan Omega 3 vetzuren te vinden is. Deze vetzuren zorgen er onder andere voor dat je beter beschermd bent tegen hart- en vaatziektes. Ook helpt de inname van Omega 3 vetten ervoor dat kinderen sneller zullen ontwikkelen. Naast de aanwezigheid van deze vetzuren, vinden we in vis een hele hoop vitamines. Hier kan je onder andere denken aan de aanwezigheid van vitamine A, D, B12 en B3. Dat laat wel zien dat er in vis een hele hoop voedingsmiddelen zitten die je nodig hebt om te overleven. 

Welke vis moet je eten? 

Om de impact op de zee te verminderen, is het belangrijk om maximaal een keer per week vis te eten. Als je ervoor kiest om vis te eten, is het handig om te kiezen voor de vettige vissoorten. Hier zitten namelijk de meeste Omega 3 vetzuren in. Een vette vis is natuurlijk heerlijk om te eten bij het avondeten, maar ook vis uit blik kan middags worden genuttigd. Als het aankomt op het eten van vis zit er nogal wat verschil tussen de verschillende soorten vissen. Hieronder hebben we een lijstje gemaakt met de vissoorten die je het beste kunt eten.

Magere vissoorten

  • Alaska pollak 
  • garnaal (grijs, gekookt)
  • garnaal (roos, gekookt)
  • heilbot (wit), kabeljauw
  • koolvis
  • leng
  • Pangasius (rauw)
  • rog
  • roodbaars
  • schar
  • schelvis
  • schol
  • snoek
  • snoekbaars
  • tong
  • tonijn
  • victoriabaars
  • wijting
  • witte heilbot
  • zeeduivel
  • zeelt
  • zeewolf

Halfvette vissoorten

  • ansjovis
  • forel
  • goudbrasem
  • heilbot
  • inktvis
  • mossel (gekookt)
  • karper
  • mossel (gekookt)
  • oester
  • tarbot
  • tongschar
  • zalmforel
  • zeebrasem
  • zeepaling (doornhaai)
  • zwaardvis

Vette vis

  • botervis
  • haring
  • makreel
  • rivierpaling
  • sardientjes
  • zalm

Hoe vaak vis eten?

Het is al even kort aan de orde gekomen, maar het is van belang om nog iets dieper in te gaan op de hoeveelheid en de frequentie voor het eten van vis. Vis is erg gezond om te eten. Echter is het wel zo dat de visvaart op dit moment als er vervuilend bekendstaat. Vissen die in de zee zwemmen krijgen dan ook verschillende stoffen binnen die juist niet gezond zijn voor je. Hier moet je onder andere denken aan zware metalen als kwik en lood. Wanneer je te veel vis eet, kan het zijn dat ook jij deze stoffen zal binnenkrijgen, niet echt iets waar je op zit te wachten natuurlijk. Daar komt ook nog eens bij dat er een hele hoop vissen zijn die op dit moment aan het uitsterven zijn. Dat heeft als gevolg dat de biodiversiteit minder wordt. Hierdoor raden wij aan om maximaal één keer in de week vis te eten. Op die manier weet je zeker dat je niet te veel slechte stoffen binnenkrijgt. 

Vissen die in de zee zwemmen krijgen dan ook verschillende stoffen binnen die juist niet gezond zijn voor je. Hier moet je onder andere denken aan zware metalen als kwik en lood.

Duurzaamheid en vis 

Door de overbevissing is er op dit moment echt sprake van een crisissituatie op zee. Er zijn op dit moment een hele hoop vissen die zullen verdwijnen. Dat komt zoals gezegd de biodiversiteit niet bepaald ten goede. Het is wel zo dat er verschillende vormen van duurzaamheid zijn te onderscheiden binnen de vissector.

Zo is kweken iets minder slecht voor het milieu dan de klassieke visvangst, echter is het niet bepaald een goed alternatief. Dat komt voornamelijk door het feit dat er voor het kweken van vissen vismeel en olie nodig is. Deze komen natuurlijk weer uit de visvangst. Ook is het zo dat er bij het kweken van vissen heel erg vaak gebruik wordt gemaakt van pesticiden en antibiotica. Dat kan zorgen voor een vervuiling van het water. Het beste is om af te wisselen tussen soorten vis die: 

  • seizoensgebonden is en niet wordt overbevist (gekweekte vis zoals paling, forel en zalm hebben geen seizoenen)
  • duurzaam wordt gevangen
  • milieuvriendelijk wordt gekweekt

Het bewaren van vis

Om het risico op besmetting te voorkomen, is het belangrijk dat je vis altijd op de juiste manier bewaart. Vis moet koud blijven, bewaar hem dan ook altijd in de koelkast op een lage temperatuur. Het is ook een optie om de vis in de diepvries te stoppen: op die manier kan je hem voor een lange tijd bewaren. Let op: ontdooide vis mag je niet opnieuw invriezen. Om vis langer houdbaar te maken is het mogelijk dat deze is gerookt of ingeblikt. Is de vacuümverpakking van je gerookte vis open? Dan kan je deze nog maar een paar dagen in de koelkast bewaren. Vis in blik kan een tijdje goed blijven, echter is het ook bij deze visproducten zo dat je hem niet al te lang kan bewaren.  

Let op: ontdooide vis mag je niet opnieuw invriezen.

Vis, schaal- en schelpdieren lokken bij sommige mensen een voedselallergie uit. Heb jij hier ook wel eens last van? Ga dan bij de huisarts langs voor een test. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven, eten het best niet al te veel vis (dus ook één keer per week). Ook is het voor heel jonge kinderen verstandig om niet te veel vis te eten. Dat komt met name door de mogelijke vervuiling in vette vissoorten. 

Zitten er schadelijke stoffen in vis?

Zoals we al even kort hebben laten zien, komen er soms enkele schadelijke stoffen in de vis terecht. Dat is aan de orde wanneer de vis heeft rondgezwommen in vervuild water. Dat kan ervoor zorgen dat de vis zware metalen of dioxines binnenkrijgt. Wanneer je de vis eet, kan het zijn dat ook jij deze binnenkrijgt. Het is natuurlijk niet zo dat iedere vis die je tegenkomt vervuild zal zijn. Wel is het zo dat de roofvissen vaak meer schadelijke stoffen bevatten dan de vissen die alleen maar plankton eten. Ook het leefgebied van de vis zal een belangrijke rol spelen. Zo zijn de wateren in Europa vaak een stuk viezer dan de oceanen. 

Je kunt natuurlijk ook altijd even zelf onderzoek doen naar je vis. Wanneer je zoekt naar de verkoper zal je vrijwel altijd meer informatie kunnen vinden over de duurzaamheid en kwaliteit van deze vis. Kijk op de verpakking waar de vis vandaan komt en zorg ervoor dat de vis uit een schone zee komt. Door hierop te letten, zal je elke keer weer kunnen genieten van een schone vis, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je allerlei rare stoffen zal binnenkrijgen. 
 

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.