04-11-2019 | Algemeen welzijn

Voedingsdriehoek – kaas

Geschreven door Niels gezond leven gezonde voeding

Ons land is natuurlijk een echt kaasland, er zijn een hele hoop mensen die het lekker vinden om wekelijks een beetje kaas te eten. Of je nu van een kaasplankje houdt of dat je toch de voorkeur geeft aan een plakje kaas op brood, je wilt graag weten of het gezond is of niet. Kaas is een dierlijk product dat een hele hoop goede stoffen bevat. Wij zullen je vandaag alles laten zien wat je maar moet weten over het nuttigen van kaas, hiermee weet je precies of je gezond bezig bent of niet. 

Kaas en gezondheid

In kaas zit een hele hoop gezonde stoffen. Hieronder te verstaan zijn onder andere denken vetten, eiwitten en veel vitamines zoals B2 en B12. In kaas zitten ook veel mineralen die goed zijn voor het lichaam. Hier moet je denken aan calcium, fosfor en aan zink. Er zit wel aardig wat zout in kaas, dat komt door het pekelen van de kaas. Het is dus een beetje dubbel als het aankomt op het nuttigen van kaas. Aan de ene kant is kaas goed om te eten, maar aan de andere kant zitten er wel degelijk wat nadelen aan het nuttigen van kaas. Zo kan de hoge hoeveelheid verzadigde vetten ervoor zorgen dat je meer kans loopt op hart- en vaatziekten. Het is hierdoor een goed idee om je kaasinname op een dag toch een beetje in te perken. Je hoeft het niet helemaal te vermijden, maar een beetje minderen kan zeker geen kwaad. 

Welke kaas is gezond? 

Er zijn heel wat verschillende soorten kazen die je kunt eten. Het grote aantal keuzes aan kazen maakt het vaak lastig om te zien welke kazen er gezond zijn en welke niet. De kaassoorten verschillen onderling op het gebied van het melktype, de soort productie en het rijpingsproces. Daarnaast zit er een verschil tussen de harde en de zachte kazen. In de harde kazen vind je veel meer calcium, dat is dus goed voor het lichaam.

Echter zit er in kazen ook relatief veel vetten en veel zout, dat maakt ze wat minder gezond. In de magere, zachte kazen zal je minder vetten en zout aantreffen, ze zijn niet voor niets de light varianten. Door af te wisselen zal je van beide kazen de juiste voedingsstoffen binnen krijgen. Kaassoorten die gezond zijn, bevatten vaak tussen de 20 en 30 gram vet per 100 gram. Hier kan je met name denken aan magere plattekaas, verse kaas met fruit, halfvolle plattekaas, cottagecheese, volle plattekaas, magere smeerkaas en ricotta. Snacks met kaassmaak kun je het beste links laten liggen, deze zijn namelijk echt niet goed voor je. Dat zijn bijvoorbeeld kaassausjes of kaaskroketten. 

In de harde kazen vind je veel meer calcium, dat is goed voor het lichaam.

Kaas en duurzaamheid

Wanneer je rekening wilt houden met de duurzaamheid van de producten die je nuttigt, dan is kaas niet het beste om voor te gaan. Het is namelijk zo dat het proces rondom de productie van kaas niet echt aan te merken is als duurzaam. Als je een kilo kaas wilt maken, is er ruim 10 liter melk nodig, dat is nogal wat. Hierdoor is het impact op het milieu dan ook groter dan bij melk. Houd hier rekening mee als je graag kaas wilt eten, maar toch duurzaam door het leven wilt gaan. 

Voedselveiligheid

Het is mogelijk dat er bacteriën ontstaan op de kaas die kunnen zorgen voor een vieze smaak, echter komt dit nagenoeg nooit voor. Wel is het zo dat kaas voor bepaalde mensen niet aan te raden is. Zo is het voor zwangere vrouwen, ouderen en kinderen niet verstandig om te veel kaas te eten. Zij kunnen natuurlijk wel gewoon melk nuttigen, echter kunnen de bacteriën uit de kaas zorgen voor gezondheidscomplicaties. 

Het is dus zeker niet ongezond om kaas te nuttigen op een dag, het is alleen wel zo dat je een beetje moet letten op je inname. Door af te wisselen en door niet te veel te nuttigen zal het echt geen kwaad kunnen wanneer je af en toe even van een stukje kaas geniet. Wel zo lekker voor bij de wijn toch? 
 

Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.