20-03-2017 | Algemeen welzijn

Voorjaarsdip, weg ermee met deze 5 tips!

Geschreven door Valerie voorjaarsdip voorjaarsmoeheid

Voorjaarsdip? Nee, daar laat ik me niet door vangen!

Geduld wordt beloond, daar is eindelijk de lente weer. Dikke truien mogen weer op zolder, en laat die vogeltjes maar heerlijk fluiten zo vroeg in de ochtend. Maar laat je niet vangen door die vervelende voorjaarsmoeheid! Maar natuurlijk staat het Viata Team weer klaar met enkele tips om fluitend die voorjaarsmoeheid vaarwel te wuiven. Wat denk je, klaar om erin te vliegen?

Vooraleer we beginnen aan de tips, maken we je eerst bewust van wat de symptomen zijn van die vervelende voorjaarsmoeheid: moeheid, futloos, lusteloos, slecht slapen, snel geïrriteerd zijn, je niet fit voelen, gebrek aan energie, moeilijkheden met concentreren, pessimistische gevoelens,…

En dan nu:
 

Hoe kan ik die vervelende voorjaarsmoeheid overwinnen?

Gebrek aan zonlicht

Het is eindelijk weer lente, het zonnetje gaat al wat meer schijnen en de dagen worden langer. Ja, ideaal om het gebrek aan zonlicht weer in te halen en wat vitamine D te gaan opzoeken. Trek je sportschoenen aan en maak van een lazy sunday eens een gezellige wandeldag. Het is daarbij natuurlijk ook niet verboden om tussendoor een gezellig terrasje te doen. Kom op, waar wacht je nog op? Laat die vitamine D maar komen, hoor.

 

Beweging doet ons goed voelen

Door een goede en regelmatige beweging zetten we onze bloedsomloop in werking. Zodra de bloedsomloop weer goed stroomt, circuleert er ook weer voldoende zuurstof naar al onze organen en hersenen. Wanneer we dan onze hersenen regelmatig voorzien van verse zuurstof, voelen we ons natuurlijk goed!
Omdat we in de zomer veel meer buiten vertoeven en dus meer beweging hebben, gaan we ons beter voelen in de zomer dan in de winter. In de winter vertoeven vele mensen graag binnen onder een warm dekentje. In de zomer is dit net andersom, dan zijn de avonden langer en bewegen we meer. Blijven bewegen is dus de boodschap.

Ps: wist je dat je per dag minimum 30 minuten moet bewegen? Dit kan je doen door te gaan wandelen, fietsen, fitnessen, noem maar op.

 

Lang leven vitamientjes

De voorjaarsmoeheid wordt vaak ook veroorzaakt doordat we een gebrek hebben aan vitamientjes. Deze vitamientjes kunnen we gemakkelijk halen uit verse groentjes en fruit. Maar ook uit de zon natuurlijk, meer bepaald vitamine D. Je kan in de wintermaanden dus ook maar best blijven fruit en groenten eten zodat je net zoveel vitamientjes binnen krijgt als in de zomer. Het is daarbij ook aangewezen om voedingssupplementen te nemen die jou de juiste hoeveelheid vitamientjes bezorgen. Gezonde voeding is dus een absolute must.

 

Ps: lentemoeheid kan ervoor zorgen dat je verlangt naar suiker. Weersta dit verlangen en grijp liever naar een goed stuk vers fruit.

 

Je lichaam ontgiften

Je kan je lichaam helpen om de opgeslagen afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen. Dit noemen we wel eens het ontgiften van je lichaam. Dit kan met de alom gekende groentensapjes.
Er wordt in deze trend ook wel gesproken over ‘detox’. Een detoxkuur kan je helpen je lichaam te ontgiften. Een detoxkuur kan ook interessant zijn voor zij die op dieet zijn, het kan bijdragen in je afvalproces. Wanneer je je lichaam goed gezuiverd hebt, zal je je direct heel wat energieker voelen. Maar een bezoekje aan de sauna is hierbij ook wel op zijn plaats.
 

Luister naar je lichaam

Ben je echt moe? Luister dan ook naar je lichaam en neem even de tijd om goed uit te rusten. Het belangrijkste is uiteraard dat je voldoende nachtrust hebt en dit iedere nacht opnieuw. Maar te veel slaap, dat kan dan weer een averechts effect hebben.

 

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.