04-04-2014 | Sport en vitaliteit

Vroegtijdige verzuring van de spieren tijdens het sporten tegengaan? Ja, het kan.

Geschreven door Anouk sportvoeding

Beta alanine wordt veel gebruikt bij krachtsporters, maar is helaas niet altijd een succes. Dit komt omdat de sporters na het gebruik het gevoel hebben dat er honderden kleine speldjes in hun huid prikken, hun oren en gezicht warm worden en sommigen spreken zelfs van pijn.

 

Volgens onderzoekers hebben slow release-preparaten deze bijwerking niet, en werken ze zelfs beter, bijvoorbeeld bij krachttraining of intervaltraining.

 

Melkzuur

Tijdens inspanningen met hoge intensiteit vormt zich melkzuurvorming in de spieren.
Door goed op te warmen en te trainen kun je verzuring van de spieren uitstellen maar helaas nooit helemaal vermijden.

Melkzuur is een carbonzuur dat zich bij zware inspanning, en door de afbraak van suiker, zich ophoopt in de spieren en daar voor tijdelijke spierpijn en stijfheid zorgt.

Beta-alanine is een aminozuur en vormt in het lichaam samen met een ander aminozuur de stof carnosine. Neem je extra beta-alanine in, dan maken je spiercellen samen met het aminozuur histidine, dat overvloeding aanwezig is in het lichaam, dit carnosine aan.

Carnosine is een soort buffer voor je spieren. Het neutraliseert de waterstofionen die zich ophopen in hardwerkende spiercellen. Als de concentratie waterstofionen te hoog wordt, trekken de spiervezels niet meer goed samen en krijg je dus pijnlijke en stijve spieren.

Als je door supplementen carnosine in je spiercellen kunt toevoegen, betekent dit dus dat je zwaarder en effectiever kunt trainen en minder moe wordt.

Als duursporters beta-alanine gebruiken, zal hun eindsprint verbeteren, bij krachtsporters, die het samen met creatine gebruiken, zullen de resultaten ook veel krachtiger zijn omdat de spieren minder snel moe worden.

Als laatste heeft Beta-alanine als voordeel dat je op een veilige manier vetmassa afbouwt en tegelijkertijd spiermassa opbouwt.


Product Etixx : Beta Alanine Slow release

ETIXX heeft nu de Beta Alanine Slow Release ontwikkeld, die de verzuring van de spieren bij training en sportprestaties aanzienlijk vertraagt.

Het verbetert het uithoudingsvermogen en je kunt er langer mee trainen en sporten.

Omdat het een Slow Release middel is, wil dit zeggen dat de inhoud van het supplement geleidelijk wordt vrijgesteld, waardoor vervelende tintelingen wegblijven, die bij een gewoon middel wel kunnen optreden.

Het meest ideale gebruik met het beste resultaat is in kuurvorm, waarbij je gedurende 10 weken 4-6 tabletten/dag inneemt, met een tijdsinterval van minstens twee uur.

De resultaten hiervan zijn aanzienlijk: na 4 weken inname is er sprake van een vermindering van 40% van het melkzuur, en na 10 weken is dit zelfs 80-85% minder melkzuur!

En al ben je gestopt met de kuur, het supplement blijft nog negen weken zijn werk doen in je bloed.

Voor mij in ieder geval een reden om Etixx Beta Alanine Slow release om de zoveel tijd te gebruiken in kuurvorm en zo mijn prestaties als duursporter aanzienlijk te verhogen zonder pijnlijke spieren en stijfheid. Een echte aanrader!

Anouk

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.