25-03-2016 | Sport en vitaliteit

Wat is het nut van calorieën tellen?

Geschreven door Lore

Wie wil afvallen, begint vaak met calorieën tellen. Uitrekenen hoeveel je er reeds gegeten hebt, hoeveel je er nog mag eten en hoeveel er nu echt in je favoriete snack zitten. Maar als je echt wil vermageren, is dit niet zo een goed idee. Het geeft je misschien een goede indicatie van hoeveel je mag eten op een dag, maar toch is dit niet ideaal wanneer je wilt afvallen. 

 

Calorieën tellen is een relatief nieuw fenomeen dat sinds de jaren ’70 populair werd bij vrouwen die enkele kilo’s willen verliezen. De voedingsindustrie speelde hier dan ook plots handig op in. Tegenwoordig draait alles rond calorieën. Vrouwen worden aangeraden slechts 2000 calorieën per dag op te nemen. Het probleem is dat hier geen rekening gehouden wordt met het feit dat iedereen verschilt, je kunt niet iedereen over dezelfde kam scheren. Als je echt wilt afslanken, mag je dus maar 1200 tot 1500 calorieën per dag eten. Wat velen dus denken, is dat als je de hele dag chips en koekjes eet, maar wél onder de 1500 calorieën blijft je gemakkelijk zal afvallen. Wil je vet verbranden, dan zal deze manier van werken nochtans geen positief effect hebben, want niet alles draait rond die calorieën.

 

Vermijd lege calorieën

Wanneer je je volledig concentreert op het tellen van calorieën verlies je een belangrijke factor uit het oog; namelijk je gezondheid! Als je wilt afvallen, moet je niet enkel minder eten, je moet beter en gezonder eten. Want als je elke dag frietjes met mayonaise eet, blijf je onder de aanbevolen hoeveelheid calorieën, maar je gewicht zal heus niet verminderen. Plus, je gezondheid zal sowieso achteruit gaan.

Een veel voorkomende fout is dus dat velen denken dat je om af te vallen minder moet eten. Niets is echter minder waar, het draait allemaal om kwaliteit, niet om kwantiteit. Hieronder vind je nog enkele tips zodat je op een gezonde manier gewicht kunt verliezen en geen bang meer moet hebben voor het verdict van je weegschaal.

  • Vermijd lege calorieën: dit zijn calorieën die je vindt in de vorm van vet, suiker of alcohol. Ze bevatten namelijk bijna geen essentiële voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen. Ze zijn dus in principe nergens goed voor.
  • De hoeveelheid calorieën is nog geen indicatie voor de hoeveelheid voedingsstoffen: in ongezond voedsel vind je misschien weinig calorieën, maar dus ook weinig voedingsstoffen die je lichaam nodigt heeft om optimaal te kunnen functioneren.
  • Wie echt wil vermageren, zal zijn doel nooit bereiken door minder te eten en constant met een hongergevoel rond te lopen. Dit hou je namelijk niet vol. Je zult ook echt meer moeten bewegen en sporten. Een gezond voedingspatroon is ook nodig, wie die overtollige kilo’s wil laten verdwijnen.

Vergeet dat calorieën tellen dus maar. Het plezier in koken en eten zal ongetwijfeld terugkomen wanneer je niet meer voortdurend een rekenmachientje nodig hebt om alle calorieën op te tellen! 

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.