10-09-2020 | Algemeen welzijn

5 tips om stress te voorkomen

Geschreven door Deborah (apotheekassistente) stress

  

Eet gezond en gevarieerd:

  • Eet plantaardige en verse, onbewerkte producten. 
  • Maximum van vijf maaltijden per dag. 
  • Eet bewust. De dingen die we snel naar binnen spelen, zijn zelden voedzaam. 
  • Tussendoortje? Kies voor fruit, rauwkost of soep, ongezouten noten en probeer suikers te beperken. 
  • Beperk gebruik van alcohol en caffeïne. 
  • Een lekker glaasje wijn of bier kan smaken maar probeer je verbruik toch te beperken. 
  • Vermijd energiedranken. In een blikje energiedrank zit vaak evenveel cafeïne dan in een kop koffie. 

 

Beweeg voldoende. 

  • Het is belangrijk dat je niet te lang aan één stuk siltzit. Probeer toch zeker elk half uur eens de benen te strekken en wat rond te wandelen. 
  • Beweeg je vandaag nog niet zo veel? Begin dan met kleine stapjes want dat is het gezondst. Gaandeweg kan je de intensiteit opbouwen. 
  • Minder stilzitten en meer bewegen zorgt voor minder (rug)pijn, minder vermoeide ogen en minder gewrichtsklachten. 
  • Beweging is goed voor je fysieke toestand maar ook voor je mentale toestand. Als je voldoende in beweging bent, voel je je vanzelf beter in je vel. 

 

Ontspan op tijd. 

  • Bouw rustmomenten in wanneer je je gespannen voelt. Maak elke dag een paar minuten tijd om tot rust te komen en probeer dingen te doen die je ontspannend vindt. 
  • Denk eens na over welke energierovende activiteit je eventueel kan laten vallen. 
  • Heb je er een gevonden? Vervang die dan door een activiteit die je graag doet en waar je energie van krijgt.
Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.